Szóval kép? Avantgárd csendélet

Sarah Winman Csendélet (21. Század Kiadó, 2021, 234.) regényében olvastam:
A csendélet éppen […] a trivialitásban rejlik. Mert ez a megbízhatóság világa. A kölcsönösségé a jelenlévő tárgyak és a távol lévő emberek között. […] A hétköznapi életet képviselik ebben a térben az itt honos tárgyak – tányér meg tál meg bödön meg kancsó meg osztrigakés.



1) Илья Иванович Машков (1881–1944). I. I. Maskov 
(1) Az orosz–szovjet festő avantgárdból szocreállá lett képeinek témája egyrészt a csendélet, másrészt a mozgalmi élet. Ő volt az 1910 és 1916 között működő Káró BubiБубновый валет») kubo-futurista festőcsoport egyik alapítója. A Káró Bubi jellemzői: erős francia hatás; merész, harsány színvilág; torzított, egyszerűsített formák, gyakran népművészeti motívumok, dekorativitás; csendéletek, portrék, városi jelenetek, monumentális.

 
(2) «Бубновый валет» — это не только одна из карт в карточной колоде. На тюремном жаргоне «бубновый валет» означает ’обманщик’.
    Mit jelent a börtönszlengben a kártyanévből lett csoportelnevezés?
Ключ: ’csaló
(4) Какие из предметов изображены на натюрморте Ильи Машкова? 
      Melyik, idézetben szereplő tárgyat örökítette meg Ilja Maskov a Csendélet című, 1922-es képén?
Ключ: тарелка, миска/ваза/блюдо, бидон, кувшин, нож для устриц

2) Képes lapok

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Hétvégi megoldáskereső ‒ небосвод

Pilóta nélküli (új a szótárban)