Szóval kép? A 19. század elején
Az orosz festészetben a csendélet hosszú ideig lenézett, alantas, sokadrangú műfajnak számított, csupán iskolai gyakorlatként használtál (натюрморт рассматривался в качестве «низшего жанра»; он пришёл из Франции). A művészek és a képvásárlók csak a 18. században kezdték felfedezni a növény-, étel-, hangszerábrázolásban rejlő lehetőségeket.
A 19. századi csendéletfestők közül – légiesen könnyed színeivel – kiemelkedik Fjodor Tolsztoj, valamint – barokkosan telített, dús kompozícióival – Ivan Hruckij. Nagy valószínűséggel az ő művészi kiválóságuknak is köszönhető, hogy a 20. századra kedvelt és elismert műfajjá lépett elő a korábban elutasított gyümölcs, virág, ételnemű képi megjelenítése.
И. Ф. Хруцкий «Цветы и плоды» (1839; в Третьяковской галерее)
1) Какого они цвета? Milyen színűek a képen számmal jelölt növény(részlet)ek?
2) Какие цветы и фрукты изображены на картине Ивана Хруцкого? Melyik virág és termés van a felsoroltak közül a képen?
цветы:
анютины глазки, астры, васильки, гвоздики, георгины, ирисы, колокольчики, лилии, лютики, незабудки, пеларгонии (герани), пионы, подснежники, розы, ромашки, сирени, тюльпаны, фиалки
плоды:
абрикос, авокадо, апельсин, банан, виноград, грейпфрут, груши, земляника, изюм, инжир (фига), кабачок, киви, лимон, малина, морковка, персики, помидор, тыква, цветная капуста, яблоко, ягода
3) Работайте по образцу. Illessze mondatba a virág- és a termésneveket a minta szerint!
(Ügyeljen arra, hogy melyik főnévnek lehet és melyiknek nem lehet egyes vagy többes száma.)
Образец:
(egyes számban) Какой цветок?
(egyes számban) Какой цветок?
В вазе стоит белая астра, ______________________________________________________.
(többes számban) Какие плоды?
На вазе лежат спелые абрикосы, ______________________________________________________.
4) Képes lapok
5) Take home message
### живопись цветов и фруктов
### натюрморт
### натюрмортист
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése