Mennyi milyen mi vagy ki?

A nyelvhasználatban a címbeli nyelvi szerkezettel erősíthetjük meg a számnév + főnév egyeztetését. 


1) Элементарное владение (A szint: Számnév és főnév)
    Запишите буквами числительные и поставьте в нужном падеже существительные из скобок.            Образец: одно окно  ← 1 (окно) 
          (1) _____________________________________ ← 4 (аудитория)  
          (2) _____________________________________ ← 5 (стол)  
          (3) _____________________________________ ← 3 (общежитие)  
          (4) _____________________________________ ← 2 (минута)  
          (5) _____________________________________ ← 22 (карандаш) 
          (6) _____________________________________ ← 63 (студент) 
          (7) _____________________________________ ← 12 (стул) 
          (8) _____________________________________ ← 1 (университет)  
          (9) _____________________________________ ← 10 (телик)  
        (10) _____________________________________ ← 24 (здание)  
        (11) _____________________________________ ← 33 (книга)  
        (12) _____________________________________ ← 56 (страница)  
        (13) _____________________________________ ← 26 (дом)  
        (14) _____________________________________ ← 44 (год)  
        (15) _____________________________________ ← 5 (друг)  
        (16) _____________________________________ ← 8 (кино) 
        (17) _____________________________________ ← 11 (час)  
        (18) _____________________________________ ← 23 (машина)  
        (19) _____________________________________ ← 101 (собака)  
        (20) _____________________________________ ← 7 (гном)  

2) Megjegyzés
Az alanyesetben (vagy az azzal megegyező tárgyesetben) lévő mennyiségjelzős szerkezetbe illesztett, melléknévvel kifejezett minőségjelző alakja:

        → nemben, számban megegyezik a főnévvel, ha a számnév 1 (21, 31 […], 101 […])
             один классный мобильник
             одна классная группа
             одно классное место
             одни классные шлёпанцы

        → többes szám birtokos esetbe kerül [de: a nőnemű főnevek esetében állhat akár többes szám alanyesetben is], ha a számnév 2, 3, 4 (22, 23, 24; 32, 33, 34; […]; 102, 103, 104; […])
             два классных мобильника
             две классных группы ~ две классные группы
             два классных места

        → többes szám birtokos esetbe kerül, ha a számnév 0, 5–20 (25–30; 35–40; […]; 105–120; […])
             пять классных мобильников
             пять классных групп
             пять классных мест

3) Самодостаточное владение (B szint: Szövegkiegészítés)
     Допишите окончания. Végződést a mellék- és főnévhez
В комнате сидели два высок____ мальчик____, а по берегу Волги шли три весёл____ девушк____. 
У парней был один нов____ мобильник____, а у девушек – пять вкусн____ гамбургер____. Через час они встретились у старенького мостика и вместе посмотрели на двадцать четыре нов____ здани____. В одном из них уже собиралась компания. 
На столах стояло шесть больш____ бутыл____ минеральной воды и восемь спел____ арбуз____, семь жёлт____ груш, четыре фарфоров____ ваз____ – предметы для натюрморта. 

4) Свободное владение (C szint)
     Перевод с русского языка на венгерский язык. Fordítás 
     (1) Иванов покинул дом около четырёх часов пополудни.
     (2) Восемнадцать человек смотрели на Иванова.
     (3) Два дня ему казались новыми поля.
     (4) Семья небольшая – два человека всего: мама моя да я. 
     (5) Девочка лет четырнадцати вышла из дома. 
     (6) Следом за ней выбежало ещё шесть человек.

5) Visszatekintő
Nem vágyálom

ЗАПОМИНАЛКА
покидать ~ покинуть
elhagy
пополудни
délután
казаться ~ показаться
(úgy) tűnik
небольшой
kicsi
следом
után, vkit követően

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Így kezdődik… az átfogó életrajz

„Majd elkészül a sok fagyi…” (Lackfi János)