Négy sarka

A cím szerint lehetne – miként a dal sugallja – zsebkendő is, és lehetne – a sok-sok egyéb mellett – kendő is. Most ez utóbbi. No, de milyen? Orenburgi már volt, akkor ez egészen más lesz.


1) Павлопосадский платок. A Pavlovszkij Poszad-i ~ pavlovoposzadszkij ~ *pavlovszki kendő 
Moszkva közelében található a Pavlovszkij Poszad (Павловский Посад) nevű település, amely népi mesterségéről (народный промысел) nevezetes. Itt készül a híres Pavlovszkij Poszad-i ~ pavlovoposzadszkij (павловопосадские платки) kendő. Gyakran használják a rövidebb *pavlovszki (павловские платки) elnevezést is. Ez azonban félrevezető, ugyanis így a jelző a Szentpétervár környéki Pavlovszk (Павловск) nevére utal. 
    История. Története
Bár a kendőkészítés már 1795-ben elkezdődött, a számos kis manufaktúrában előállított termékek csak a 19. század közepén váltak ismertté, két leleményes kereskedőnek köszönhetően – és annak, hogy a kendő, a stóla akkortájt lett az orosz öltözék kiegészítője. 
A szovjet idők kezdetén a hagyományos virágminta mellett megjelent a forradalmi tematika is, és egy rövidebb ideig a kendők alapanyaga a gyapjú helyett a (gyapot alapanyagú) pamut lett.
A harmincas években már hatszáznál több terméket bocsátott ki a gyár, de továbbra is a legkeresettebbek a selyem- és/vagy gyapjúrojtos, mintás gyapjúkendők voltak (платки шерстяные с шелковой и шерстяной бахромой). Az ötvenes-hatvanas évektől művészek frissítették fel a hagyományos mintákat.
Az ún. törökös színkavalkádból és az idegen manufaktúráktól vásárolt, nem eredeti mintákból kiváltak, s lettek alapmotívummá a krémszínű, de leggyakrabban inkább fekete vagy piros alapon az élénk rózsa- és dáliaábrázolások (розы и георгины на кремовом, чаще всего чёрном или красном грунтах). 
Szín szerint jelenleg két alaptípusú kendőt gyártanak: az élénk (pirosat zölddel, kékkel összefogó) hagyományost és a visszafogott (bézs, okkersárga, barna, zöldeskék) tónusok kombinációján alapuló újabbat.
Hogyan készül ez a dús mintázatú kendő?
Bonyolultan és hosszadalmasan. Kezdetben a fából kifaragott, virágot ábrázoló mintával – színenként – lenyomatot kellett készíteni az alapanyagra (így például egy 16 színű kendő „kiszínezéséhez” néha több mint 400 táblára, lenyomatra volt szükség).
Ezt a bonyolult technikát csak az 1970-es években váltotta fel az egyszerűbb (de durvább kontúrú, tehát kevésbé míves végeredményt adó) szitasablon használata. Minőségi változást a kilencvenes években bevezetett számítógépes tervezés és kivitelezés hozott. Azonban az aprólékos kidolgozást igénylő mozzanatokat továbbra is kézzel végzik. 
A legnagyobb (148 × 148 cm) gyapjúkendő közel tízezer, a legkisebb (75 × 75 cm), nem feltétlenül gyapjú alapanyagú pedig ezerötszáz rubelbe kerül.
Sok minden változik, de a cég szlogenje változatlan: «Цветы России на ваших плечах».
        Hogyan hangzik magyarul a fenti jelmondat?
A márka védelmében hangzik el az остерегайтесь подделок figyelmeztetés.
        Mire inti a vásárlót ez a felszólító mondat?
 
2) Visszatekintő

3) Take home message
### мотив
### узор
### орнамент

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Az a bizonyos kis fekete

Kulics a kuglóf