Bejegyzések

Bejegyzések megjelenítése ebből a hónapból: január 29, 2023

Hétvégi megoldáskereső ‒ слитно

Kép
A folyamatos, tehát mindennapi foglalkozás teszi eredményessé a nyelvhasználatot. Ezt segíti szombatonként a – megoldással kiegészített, különböző intenzitású – Mindennapi-sorozat is. Желаю удачи. Ни пуха ни пера Какая из четырёх словоформ может быть только составным словом? Melyik lehet csak összetett szó? А)  [ на/встречу ]? Муж пошёл ко мне __________ с улыбкой. Алла идёт в кафе,  __________  с другом. Б)  [ во/время ]? Самолёт прилетел  __________ . __________  встречи внезапно пошёл дождь. В)  [ при/чём ]? Маша с Сашей подружились,  __________  очень быстро. __________  будет построен этот фитнес-клуб? Г) [ не/можется ]? Маме сегодня  __________ . В такую погоду мне  __________ . Дополнение к тесту Dalos esetek Egybeírjuk a ’különírjuk’-ot? Egybe? Külön? Слитно? Раздельно? Ключ: Г А) навстречу│на встречу; Б) вовремя│во время; В) причём│при чём; Г) неможется│неможется

O, je! Jó, de azért kissé csalafinta

Kép
Ha azt kérdezik, mi az orosz nyelv egyik „nehézsége”, nagy valószínűséggel többen fogják példaként említeni a платье főnévhez kötődő, - o , - ьё végű szavak ragozását. Mivel azonban (szinte) megszámolható mennyiséget alkotnak, nem is annyira csalafinták. Mondjuk inkább úgy, hogy kivételesek. 1) Погнали. Kezdjük ezzel… (1) E halmaz főbb elmei: верх о вье ’a folyó felső szakasza’ , пор е чье ’folyómellék’ , у стье ’folyótorkolat’ , побер е жье ’tengerpart’ , подп о лье ’ földalatti, illegális helyiség’ .     Дополнить.   Szövegpótlás      Дунай впадает в Чёрное море, т. е. это его _______________ .      Притоки Дуная, которые берут начало в горах, имеют в  _______________  горный характер.      Мы часто гуляли по набережным Дуная, но набережные не похожи на  _______________  Тихого океана.       Экскурсовод рассказал о том, как жили участники  _______________  в городе для прикрытия  нелегальной деятельности.  Ключ: устье │ верховьях │ побережья │ подполья (2) Az - o -ból - ья tö

Így kezdődik… egy kisepika

Kép
Ez a Platonov nem az a Platonov… mármint nem Csehov első színdarabja, hanem az eredeti nevén Andrej Platonovics Klimentov író, aki Andrej Platonovics Platonov néven vált ismertté ( Андр е й Плат о нович Плат о нов, 1899–1951 ).  Az 1930-as évek közepén szoros munkakapcsolatba került Lukács Györggyel ( Плат о нов сотр у дничал с фил о софом Ге о ргом Лук а чем ); filozófiai érdeklődésének középpontjában az elidegenedés és a szabadság kérdése állt. Méltatói Dosztojevszkij ( Ф ё дор Досто е вский ), James Joyce ( Джемс Джойс ), Franz Kafka ( Франц К а фка ), Eugène Ionesco ( Ион е ско ), Samuel Barclay Beckett ( Б е ккет ) körében jelölik ki irodalmi helyét. Az élet fénye című könyv (Európa Könyvkiadó, 1978) tizenkét Platonov-kisregényt, illetve novellát – de nem a képen lévő, 1983-as, orosz kiadással megegyezőt – tartalmaz. A mai első mondat sem a kötetnyitó A jepifanyi zsilepek ( Епиф а нские шл ю зы ) elbeszélésből, hanem a válogatás címéül választott novellából való.   1) Первая фр

Milyen jelzővel? (02. 01.)

Kép
Célszerű betartani – és nem csak gyertyaszentelő előtt – a Protokollkommunikáció gyertyával kapcsolatos javaslatát („Ha gyertyát teszünk az étkezőasztalra, figyeljünk arra, hogy: illatmenteset válasszunk. Ne nyomja el a gyertya illata az ételét.”) .   1) Alapozza meg a példatárát…      (1) Keressen minél több(félébb) melléknevet a képen lévő főnévhez!                  _______________ _______________ _______________ _______________ _______________ _________________      (2) Hasznosítsa jelzőként az összegyűjtött szavakat! Alkosson minél több – egymondatos – szöveget!                Кто поставил  _______________  свечу на столик?                Кто поставил  _______________  свечи на столик? 2) Visszajelző Milyen jelzővel? (01. 25.) 3) Jelzőjelző … аромат и ческая свеч а ’illatos gyertya’ …  т о лстая свеч а ’vastag gyertya’ …  новог о дняя свеч а ’újévi gyertya ’

Párbeszédben

Kép
Nem lesz monoton a történetmesélésünk, ha a kisiskolás mondta-mondta-mondta helyett változatosabb megoldás kerül a szövegünkbe.  1) Цитаты? Диалоги? Idézet? Dialógus? A lejegyzett dialógusok is – akárcsak az idézések – két részből állnak (habár az idéző mondat el is maradhat). A hagyományos idézések és a párbeszédek megformálása eltér, hiszen a beszélő szövege (a mai szabályok szerint) nem kerül idézőjelbe, hanem párbeszédjel (gondolatjel [–]) után következik.  Írásjelezés a magyar nyelvben (a leggyakoribb – replika [idézet] és narráció [idéző mondat] – sorrendben):           – Kijelentő mondat az idézet – idéző mondat.           – Kérdő mondat az idézet? – idéző mondat.           – Felkiáltó, felszólító, óhajtó mondat az idézet! – idéző mondat.           – Mondatkezdés – idéző mondat – mondatzárás./?/!/…           – Mondatkezdés – idéző mondat –, mondatzárás./?/!/… 2) Есть разница... De mi a különbség a magyar és az orosz nyelvi replika (idézet) és narráció (idéző mondat) jelölése kö

Ja? Ja!

Kép
Nem az igen interakciós mondatszó (kevésbé udvarias) szinonimája, hanem bizonyos hím- és semlegesnemű főnevek - ья alakú végződése többes számban.  1) Существительные мужского рода. Hímneműek      Именительный падеж множественного числа. Npl = -ья       Klasszikus példa a брат ’testvér’ : A  брус   ’gerenda’  >  бр у сья ,  клин   ’ék’  >  кл и нья ,  кол   ’karó’  >  к о лья ,  ком   ’csomó’  >  к о мья ,  лист   ’falevél’  >  л и стья ,  струп  >  ’var’ ,   стр у пья ,  стул  >  ’szék’  >  ст у лья ;   hangsúlyváltással:   п о вод   ’gyeplő’  >  пов о дья ,  п о лоз   ’szántalp’  >  пол о зья tartozik ide   (természetesen nem az A = G, hanem a N = A egyezéssel). [Az ’iskolai egyes, karó’ jelentésben a кол többes száma кол ы, birokos esete lehet нет к о ла és нет кол а.] A к > ч hangváltozás miatt a клок ’tincs’ > кл о чья , крюк ’kampó’ > кр ю чья , сук ’faág’ > сучья lesz többes számban. A друг ’barát’  többes számú töve – a

Szóval kép? Tujázás 1920-ban

Kép
Nem feltétlenül a jegy nélküli közlekedés, hanem sokkal inkább a kevés járat, sok utas következtében jött létre (szinte világszerte) a címben megnevezett és a képen megörökített utazási forma. A (troli)buszokon, villamoskocsik oldalán-hátulján fürtökben lógó emberek testi épségüket veszélyeztették, ennek ellenére csak a hatvanas években szűnt meg a járművek hátulján utazás, azaz a ( hátulja > ’hátuja’ > tuja ) tujázás. A. V. Vahramejev festő  –  humort és iróniát is vállaló  –  képei a realizmus eszközeivel jelenítik meg a 20. század elejének új embertípusát.   Александр Иванович Вахрамеев « Трамвайные висельники » (1920 г., бумага, гуашь. 250 х 170 см; Государственный музей истории Санкт-Петербурга) 1) По вопросам. Kérdezősködő      На каком трамвае едут «висельники»?      Кто находится среди «висельников» — мужчины, жнщины, дети?      Сколько трамвайных вагонов на картине?       Какие виды общественного транспорта вы знаете?      Какими видами из них вы пользуетесь?