Szóval kép? Olvasás

Szeretek olvasni. Ezért került most négy – azonos témájú, de különböző stílusú – kép a bejegyzésbe. 


1) Выберите текст, соответствующий картине. Olvassák el a képismertetőket; majd válasszák ki, melyik a helyes! 

           (1)       ПРАВДА или ЛОЖЬ?   
                    С. И. Смирнов «Самый длинный день» (2006) 
Читающая толстую книгу девушка в белой блузке, в синей юбке сидит на веранде перед открытыми окнами. Все детали тщательно прописаны художником.

           (2)       ПРАВДА или ЛОЖЬ?   
                    В. И. Зарецкий «Оксана» (1978)
Картина показывает нам, как важно образование. Ученица в красном платье  с упованием что-то читает в своей книге.

           (3)       ПРАВДА или ЛОЖЬ?   
                    Б. И. Майоров «За чтением» (1959) 
Смотря на полотно, мы можем понять, как жили простые люди. Художник очень реально изобразил старика, читающего без очков книгу. 

           (4)       ПРАВДА или ЛОЖЬ?  
                    П. А. Чернов «Подруги» (1951) 
На картине изображены пять девочек. Одна из них читает вслух. Одежда разного цвета и разной формы показывает, как были одеты школьницы в середине прошлого века. 
Ключ: (4)

2) Képes lapok

3) Take home message
### читающий (человек) ’az olvasó ember’
### прочитанный (роман) ’az elolvasott regény’
### читая (книгу) ’könyvet olvasva’; прочитав (рассказ) ’elolvasva / miután elolvasta a novellát’

◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Az a bizonyos kis fekete