Pünkösd és Szentháromság

A троица 'pünkösd' és 'Szentháromság'.

1. PÜNKÖSD
A karácsony, húsvét, pünkösd (1) – három keresztény ünnep (2).
A pünkösd a Szentlélek kiáradásának ünnepe a húsvét utáni 50. napon (3). Egyházi szertartásokat és szabadtéri rendvényeket tartanak ekkor (4). Orosz elnevezése: День Святой Троицы ~ Троица ~ Пятидесятница.

(1) Рождeство, пасха, троица.
(2) Три главных христианских праздника.
(3) Троицын день установлен в честь Святого Духа в 50-й день по Пасхе.
(4) Празднование троицы происходит богослужениями, фестивалями, народными гуляньями.


2. SZENTHÁROMSÁG
Andrej Rubljov a Szentháromság című ikonját (1) az 1420-as években készítette el. Az ikon a XX. század elejéig a Szergijev Poszad (~ Zagorszk) Szentháromság–Szergij-kolostorában lévő ikonosztáznak volt a része (2). Most ott egy másolat található, ugyanis az eredetit a Tretyjakov-képtárban (3) őrzik.

(1) «Троица» — икона Андрея Рублёва
(2) Сергиев Посад; Троице-Сергиева лавра 
(3) Третьяковская галерея

A Troica körkompozíciójú ikon. Fókusza a négyszögletes oltárasztalon álló kehely (mindkettő föld- és élet-szimbólum). Ekörül helyezkedik el – kört formázó fej-, kéz-, lábtartással – a három angyali-emberi alak.
A függőlegesen három-, vízszintesen hatosztató ikont az Atya, Fiú, Szentlélek alakja fogja össze. Azonosságukat hangsúlyozza a három körglória, a kezükben tartott (kompozíciós szerepet is játszó három) „pálca”. Hasonlóságukra utal a ruhák színe. Mindhármukén jelen van az égi-isteni kék. Az Atya a kék felett áttetsző felsőruházatot visel; a Fiú öltözéke kiegészül a földi-emberi létre utaló vörössel (bíborral); míg a Szentlélek ruházatát a légiesség színe jellemzi. 
Beszédesen jelképesek a gesztusok is: az Atya áldását a Fiú asztalra tett jobb kezének két ujjával, a Szentlélek ugyancsak jobb kezének egy ujjával fogadja, fejüket (tekintetüket) pedig az Atya felé fordítják. (Másik értelmezési szinten kibonthatjuk e tartalmat az állítás-pró-kontra jelentéshármasságban is.) 
Az idő- és térhármasság szoros egységet alkot. A bal oldalon lévő Atya a múlt, attribútuma a hajlékot adó ház; a középen elhelyezkedő Fiú a jelen, szimbóluma a fa, ami élet- és keresztfa is; a jobb oldalon helyet foglaló Szentlélek a jövő, jelképe a szikla, vagyis a lélek elragadtatásának helyszíne. 

Igaz? Nem igaz.
Egy 2014-es cikk arról, hogy a Troica nem Rubljov-ikon

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű