Икона – дар Божий

Isten ajándéka. De mit jelent az ’ikon’?

(a) Manapság leginkább számítógépes, kis pixeles, az 1970-es évektől használt kicsi kép.
(b) A nyelvészetben – az index és szimbólum mellett a harmadik – jeltípus. 
(c) A szlengben a sztár, a népszerű rokonértelmű változata.
(d) Elsődleges jelentése szerint viszont a görög eredetű ikon liturgikus kép, alapvetően az ortodox egyházban. Eredetileg – a technikától, műfajtól (szobor, falkép, táblakép) függetlenül – a Megváltó, Istenszülő, szentek, angyalok, szentírási történetek ábrázolását is így nevezték. Ma azonban alapvetően a festett, faragott vagy mozaikból készült táblaképet jelenti (икона —’образ’; изображение бога, святого или святых в виде портрета в красках).


1) Az ortodox templom, ikonosztáz, ikon (letölthető pptx-változat, benne több hivatkozással)

2) Andrej Rubljov: Szentháromság
    Андрей Рублёв «Святая Троица». Москва, Третьяковская галерея, XV век
    (Материал подготовлен на основе открытых источников.)

Az ikon az Ószövetség Ábrahám-történetét idézi fel; azt, amikor három férfi (valójában az Úr) megjelenik Ábrahámnál (vö.: Ter 18,1─15). Rubljov ezt három angyal képében örökíti meg.

Az ikon bal oldalán egy épület, Ábrahám háza magasodik. Jelképes tartalma szerint ez az Egyház előképe. A középső angyal mögött található fa az életfa, szent keresztfa. A kép hátterében lévő hegy Isten és az ember szövetségének jelképes helyszíne.

Az első angyal az Atya. Belső öltözete egységesen kék, vagyis égi, mennyei szín; égkék tunikáját elfedi egy áttetsző palást, tehát személyét titok övezi. A középső angyal Jézus Krisztus. Öltözéke a vörös-barnával az emberi sajátosságokra utal, a kék pedig az isteni tulajdonságot emeli ki. A harmadik angyal a Szentlélek. Kék és fehér ornátusa az ő mennyei voltára utal. 

Az ikon középponti, egységbe szervező tárgya a négyszögletes asztal és a rajta lévő kehely. Mindkettő a szeretet ajándéka, vagyis Isten ajándéka az embernek. 

A három angyal glóriás feje és a két szélső angyal hangsúlyos helyen lévő lába köralakot, de inkább ötszöget képez: felidézve a Jézus születésére utaló betlehemi csillagot.

A vallásos tartalom mellett ennek a reneszánsz ikonnak máig ható erkölcsi üzenete is van. A hármas osztat. a körkompozíció, az angyalok fejtartása, glóriája, testük spirálalakja, a közrezárt asztal felső és alsó világot jelképező kehely- és négyzetszerűsége, valamint az angyalok kéztartása három, s ezáltal teljes emberi magatartást szimbolizál: a kétkedőét (első angyal), a vele szembeszegülőét (a harmadik angyal) és a kompromisszum-, de inkább konszenzusteremtőét (középső angyal). Más megfogalmazásban: az önfeladásos antiindividuálist, az önmércéjű individuálist és az életszituációra válaszoló problémamegoldót.

3) Dal Rubljovról — Тарковский–Гребенщиков (ансамбль «Аквариум»)
    a) orosz felirattal 
    b) felirat nélkül, a film képeivel

    Текст песни «Волки и вороны»

Может Бог, а может просто эта ночь пахнет ладаном.
А кругом высокий лес, темен и замшел.
То ли это благодать, то ли это засада нам;
Весело на ощупь, да сквозняк на душе.
Вот идут с образами – с образами незнакомыми,
Да светят им лампады из-под темной воды;
Я не помню, как мы встали, как мы вышли из комнаты,
Только помню, что идти нам до теплой звезды...
Вот стоит храм высок, да тьма под куполом.
Проглядели все глаза, да ни хрена не видать.
Я поставил бы свечу, да все свечи куплены.
Зажег бы спирт на руке – да где ж его взять?
А кругом лежат снега на все четыре стороны;
Легко по снегу босиком, если души чисты.
А мы пропали бы совсем, когда б не волки да вороны;
Они спросили: «Вы куда? Небось до теплой звезды?..»
Назолотили крестов, навтыкали, где ни попадя;
Да променяли на вино один, который был дан.
А поутру с похмелья пошли к реке по воду,
А там вместо воды – Монгол Шуудан.
А мы хотели дать веселый знак ангелам,
Да потеряли их из виду, заметая следы;
Вот и вышло бы каждому по делам его,
Если бы не свет этой чистой звезды.
Так что нам делать, как нам петь, как не ради пустой руки?
А если нам не петь, то сгореть в пустоте;
А петь и не допеть – то за мной придут орлики;
С белыми глазами, да по мутной воде.
Только пусть они идут – я и сам птица черная,
Смотри, мне некуда бежать: еще метр – и льды;
Так я прикрою вас, а вы меня, волки да вороны,
Чтобы кто-нибудь дошел до этой чистой звезды...
Так что теперь с того, что тьма под куполом,
Что теперь с того, что ни хрена не видать?
Что теперь с того, что все свечи куплены,
Ведь если нет огня, мы знаем, где его взять;
Может правда, что нет путей, кроме торного,
И нет рук для чудес, кроме тех, что чисты,
А все равно нас грели только волки да вороны,
И благословили нас до чистой звезды.

    c) Mely szavakban van nem jelölt «ё»?

4) Visszatekintő
Egyházi szokás
Pünkösd és Szentháromság

ЗАПОМИНАЛКА
икона
ikon
иконописец
ikonfestő
Иисус Христос
Jézus Krisztus
Бог
Isten
дар божий
isten ajándéka

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű