Ez olyan iskolás

Valamennyien őrzünk diákkorunkból – már-már a néphagyomány körébe tartozó – kliséket. Ezek az eredetileg viccesnek, néha talán csipkelődőnek szánt megjegyzések a gyakori használat során megkopnak, ezért kevésbé hatásosak, alkalmazásuk fantáziátlanságról árulkodik. Izgalmasabbak, emlékezetesebbek a tanári leleményről tanúskodó egyedi megoldások és az ún. aranyköpések.
Felejthetetlen általános iskolai igazgatóm évnyitós beszédéből egyetlen alkalommal sem maradt el a – kezdetben nevetve, később kuncogva, végül elnéző mosollyal fogadott – „most pedig köszöntöm az üresfejű elsősöket, másodikosokat…, nyolcadikosokat” formula. A fizika szó hallatán mindmáig hatodik osztályos fizikatanárom alakja bukkan fel, amint a gőzgépfejlesztő nevét „jamesvatt”-ként ismételgeti… Gimnáziumi magyartanárom – Homérosz-órán feltett – Melyik a világ legnagyobb hangszere?* kérdését (elmaradhatatlan hivatkozással Gyenizse Pál tanár úr nevére!) továbbörökítettem…


1) Запомните стандартные фразочки, чтобы их не употребить. Jegyezzük meg, hogy mi ne használjuk
    (1) Болел воспалением хитрости? 
    (2) В кабинете директора так шутить будешь?
    (3) Вы не сдадите ЕГЭ.
    (4) Вы — самый худший класс за 30 лет моей работы. 
    (5) Вы сели вместе, чтобы разговаривать?
    (6) Двойку в журнал пока поставлю только карандашом.
    (7) Если такой умный, встань на моё место и проведи урок, а я сяду на твоё место и буду хихикать. 
    (8) Завтра в школу с родителями. 
    (9) Звонок для учителя.
  (10) Из-за тебя весь класс будет стоять до конца урока.
  (11) Кто к доске? Лес рук. 
  (12) Оценку я вам поставлю на двоих.
  (13) Раз такой умный, выходи и проведи урок вместо меня.
  (14) Расскажи всем, вместе посмеёмся.
  (15) Что, вот так, голову ты дома не забыла?
  (16) Я сейчас выйду на минутку, сидите тихо, дверь открыта, я всё слышу.

Реплики к ситуациям. Melyik számú tanári reakció illik a következő szituációkhoz? Hogyan hangzik magyarul a tanári mondat? 
    ____ (a)  A címzett a feledékeny diák. 
    ____ (b)  A csíny elkövetőjét az igazgatói iroda várja.
    ____ (c)  A tanár arra kéri a diákot, ossza meg a többiekkel is a kacarászás tárgyát.
    ____ (d)  A tanár szerepcserét javasol.
    ____ (e)  A tanár óra közben kimegy, de figyelmezteti a diákokat, hogy nyitva az ajtó…
    ____ (f)   A tanár „vallomást tesz” az osztály felkészültségéről.
    ____ (g)  Ez lesz a következménye annak, ha így (nem) tanulnak a diákok. 
    ____ (h)  Kísérlet arra, hogy a kicsöngetést követően is maradjanak a diákok a helyükön. 
    ____ (i)   Kollektív büntetés egy diák rosszalkodása miatt.
    ____ (j)   Lehetőség az egyes javítására.
    ____ (k)  Nagy valószínűséggel hamis az orvosi igazolás.
    ____ (l)   Senki nem akar a táblához menni.
Ключ: 15a; 2b; 14c; 7, 13d; 16e; 4f; 3g; 9h; 10i; 6j; 1k; 11l
2) Сегодня и давно. Ma és valaha régen
Ключ: 1а; 4б; 3в; 2г; 5д
3) Коронные фразы учителей. Tanárok mondták; magyarul is?
    Заткни словесный фонтан.
    Непоооонял??? [с очень и очень удивленной интонацией]
    Придёшь домой и скажешь: «Мама, я обед сегодня не заслужил».
    Хватит работать языком! Пора поработать руками!

4) Какие коронные фразы ваших учителей вам запомнились? És Önök milyen tanári mondatokat őriznek?

5) Visszatekintő

6) Take home message
### избитая фраза
### коронная фраза  
### ключевая фраза
* a trójai csel

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű