Szóval kép? Petrov-Vodkin csendéletei

Ha Petrov-Vodkin, akkor A vörös mén úsztatása. Aki viszont egy különlegesen izgalmas ciklussal is szeretne megismerkedni, tekintse meg a festő 1918-tól – a hadikommunizmus idején – készített csendéleteit, amelyeken központi motívum az ún. csiszolt pohár (гранчак, гранёный стакан). 


1) Почему именно натюрморты Петрова-Водкина? Miért éppen Petrov-Vodkin csendéletei?
Egyrészt azért, mert – szinte komikus, hogy – Petrov-Vodkin pontosan ezt, a nevéhez „illő”, ivásra használt üvegtárgyat tette meg csendéletei főszereplőjévé (a ’vodkin’ a vodka szó képzett alakja). 
Másodrészt azért, mert a festményeken lévő pohárábrázolások is azt bizonyítják, hogy a grancsák már jóval a hivatalos születésnapja előtt is létezett.
Harmadrészt azért, mert éppen ma, szeptember 11-én van a csiszolt pohár születésnapja. 1943-ban ugyanis ezen a napon készítették el a szovjet korszak jelképének tekinthető – felül hengeres, lenn sokszögű – poharat (в 1943 году на стекольном заводе в Гусь-Хрустальном был выпущен первый советский гранёный стакан).

Bár bizonyítéka csekély, de kecsegtetően hangzik, hogy a pohár ötletgazdája-tervezője a Munkás és kolhozparasztnő monumentális acélszobor alkotója, Vera Muhina volt. 
A szobrászkodó művész valóban számos anyaggal dolgozott, de üveggel a negyvenes évek elején még nem, csak a II. világháborút követően kezdett foglalkozni; ráadásul nem a pohárkészítő üveggyár városában, hanem Leningrádban. Elképzelhető-e továbbá, hogy az 1941-től 1944-ig tartó, kilencszáz napos leningrádi blokád idején Muhina pohárterveket készített? És hol vannak (ha vannak) a Muhina-féle tervdokumentumok?
Akár így, akár úgy: a századokkal korábban már létező, ún. szögletes pohár alakváltozataként 1943. szeptember 11-én megszületett az első, szovjet típusú, csiszolt pohár.

2) Загадки. Rejtélyek (да = Д; нет = Н)
    Петров-Водкин «Утренний натюрморт», 1918, Русский музей (источник
       Д  Н    Это сытный завтрак эпохи военного коммунизма. 
       Д  Н    На завтрак — два яйца и чай. 
       Д  Н    На столе рядом с никелированным гранёным настольным самоваром стоит гранёный стакан. 
       Д  Н    На столе лежат букет и спичечная коробка. 
       Д  Н    Самовар отражает два яйца. 
       Д  Н    Чайник-самовар отражает пёса. 
       Д  Н    Кот сидит на самоваре. 
       Д  Н    Пёс сидит или стоит слева от стола. 
Ключ: Н = скромный │ Д │ Н = перед │ Н = букет стоит в вазе, коробка лежит │ Н = одно яйцо │ Н = кота │ Н = его отражает самовар │ Д

3) Képes lapok

4) Take home message
### гранёный стакан
### гранчак
### «мухинский» стакан

◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű