Fehérnemű

Az egyik etimológiai szótár szerint a fehérnép, fehércseléd, fehérszemély főnevek arra utalnak, hogy a nők régen leginkább festetlen, vagyis fehér vászonban jártak. A fehérnemű a vászonból, pamutból, selyemből, kötött anyagból, műanyagból, csipkéből készült alsó ruhanemű neve. A szláv megnevezésekben is (a bolgár бельо, a lengyel  bielizna, a szlovák bielizeň, az orosz бельё bizonyítja) a ’fehér’ jelentésű tő található – megőrizve azt a régies angol vagy francia elnevezést, amely a fehér vászonból készült alsóneműre utalt. Érdemes azt is megjegyezni, hogy színes fehérneműket először az angol divattervezők kezdtek el készíteni (a 19. század második felében).
Az alsószoknyák, fűzők, kombinék, bugyik, harisnyakötők mellett (pontosabban: után) megjelent a már elhagyhatatlan női alsónemű is. A divattörténészek napra pontosan tudják, mikor és hogyan „született meg” a fűzőt felváltó (вместо жёсткого корсета) melltartó.
Már a 19. század legvégén voltak próbálkozások, mégis a ma ismert melltartót – két zsebkendőt egy szalaggal összekötve (конструкция из двух платков и ленты) – az amerikai Caresse Crosby alkotta meg 1914. szeptember 3-án. Az 1930-as években kezdték el gyártani a merevített kosaras melltartót, és ekkor szabványosították a máig használt A, B, C, D (…J) [például: 75B, 90C] jelölésű kosárméreteket is.


1) Как и из чего создавали лифчики в СССР? Milyen volt a szovjet melltartó?
    (по источнику РИА Новости) 
A múlt században elsősorban a szocialista országok kulcsfogalma volt a hiánygazdaság. A szovjet gazdaságot is ez jellemezte. Nem csoda, ha számos termék – köztük a női és férfi fehérnemű is – hiánycikknek számított (дефицитный продукт ~ дефицит).
Jó minőségű melltartóhoz, de általában melltartóhoz nemigen lehetett hozzájutni. A boltok kínálata végtelenül szerény volt – legfeljebb egyféle, azonos méretű melltartót árusítottak, ha egyáltalán… Álmodni sem lehetett egyéb formáról.
Ezért a nőknek igen leleményesnek kellett lenniük. Nagy kosarú melltartót (женщины с большим бюстом) például kisfiúknak való két sapkából és gumiból készítettek.
A melltartók minőségéről nem is érdemes szót ejteni… hiszen szinte mindegyiket saját kezűleg varrták, toldották-foldozták, addig hordták, amíg csak el nem kopott, és mind agyonmosott volt (бюстгальтеры были самошитыми, штопаными, застиранными, носили их по много лет).
Az első, igazi melltartók az 1940-es években kerültek a boltokba az északi köztársaságokból, később pedig a szocialista országokból (из Восточной Германии [ГДР], Чехословакии, Венгрии, Румынии, Польши). 
Tragikomikus, de előfordult, hogy a nők a külföldről (ott vendégszereplő vagy diplomáciai munkát végző személytől) beszerzett – estélyi ruhának vélt – csipkés, selyem hálóingben jelentek meg a Nagyszínház előadásán. 
Az ötvenes-hatvanas-hetvenes években amerikai, francia, netán nyugatnémet csupa csipke fehérneművel csak a kiváltságos diplomatafeleségek büszkélkedhettek. Később esetleg azok a támogatott művésznők, akik meg tudták fizetni a külföldről titokban behozott, horribilis összegekért kínált árukat (купальник у фарцовщиков стоил от 60 до 80 рублей при зарплате 120).
Az igazi váltás csak a kilencvenes években, a külföldi divatmárkák megjelenésével következett be (широкий доступ к таким товарам открылся лишь в 1990-е, когда на российский рынок пришли иностранные марки белья).

2) Людмила Улицкая «Лоскуток». Idézzünk egy részletet Ljudmila Ulickaja prózájából!
    Без очереди. Сцены советской жизни в рассказах современных писателей». АСТ, 2021, стр. 32)
Из дамаста бабушка шила изумительные и устрашающие своими размерами вещи, жесткие от густой строчки вдоль и поперёк. Это была «сангалантерея» – бюстгальтеры и затейливые «грации» бабушкиной собственной конструкции, то есть кроя. Очередь из полнотелых дам – и не простых тёток, а певиц из самого́ Большого театра, которые в те годы все как одна были шестипудовыми, – не иссякала. Бабушка затягивала их безразмерные груди в треугольные колпаки, а не в общепринятые шестиугольные «чашечки», выстроченный перед «грации» подбирал живот, отгоняя жир в бока, а сзади была шнуровка, которая держала телеса в уплотненном состоянии. Лоскутки дамаста падали со стола на пол, и я их собирала…
    Mi az elbeszélés címe? 
    Ki varrta saját szabásminta szerint a melltartókat? 
    Miben tért el a szabásminta a hagyományostól? 
    Miből készültek ezek a melltartók? 
    Kik voltak a megrendelők? 
Подсказка: rongydarabok, maradék anyagok│az író nagymamája│a melltartó kosara nem hat, hanem három darabból volt szabva│damasztból│egyszerű asszonyok és a Nagyszínház termetes (közel száz kilogramm súlyú [tömegű!]) operaénekesei

3) Сортирование. Szétválogatás
(1) Положите на полки женское и мужское нижнее бельё. Válogassa szét a női és a férfi fehérneműt!
(2) Повесьте в шкаф остальную одежду! Akassza a szekrénybe a nem fehérneműt!
            бодибюстгальтервелосипедкиветровкаводолазкадублёнкаколготки
            комбинациякорсетыкупальные плавкимайканоскиночная сорочка
            пижамаподвязкиполукомбинезонпуховикшубатрусики/штаны
            трусытуникафутболкачулки

Ключ: велосипедки│ ветровка│водолазка│ дублёнка│ полукомбинезон│пуховик│шуба│туника

4) Visszatekintő

5) Végszó
     бюстгальтер  ~  лифчик  ’melltartó’
A бюстгальтер a német Büstenhalter ’mellet tartó’ tükörfordítása. Össze ne keverjük a ’könyvelő’ jelentésű бухгалтер szóval. A társalgási nyelvben használt лифчик (nem azonos a Liftique [лифтик] márkanévvel) a holland lijf ’test’ kicsinyítő képzős változata. 
Для чего девушки носят лифчик? Почему нельзя ходить без лифчика?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű