„ami-jami-mi”

Valószínű, többen emlékeznek még az „am-ami-ah, jam-jami-jah” szabályrögzítő mondókára… Most ezekből a (főnevek többes szám részes-, eszközhatározós és elöljárós esetére utaló) végződésekből az -ами, -ями kerül elő, kiegészülve a nem gyakori -ьми-vel.


1) -ями, -ьми? Melyiket?
Nyelvtörténeti magyarázata van annak, hogy akad néhány olyan főnév, amelynek (mindig hangsúlyos) -ьми-s eszközhatározós esete (is) lehet.
        (1) A дети ’gyerekek’ alakja a детьми, a люди ’emberek’-é a людьми:
Нам с детьми не обязательно уезжать. Нам не комфортно двигаться перед людьми.
        (2) A дверь ’ajtó’, дочь ’vkinek a lánya’, лошадь ’ló’ nőnemű főnevek (дверями дверьмидочерями дочерьми; лошадями лошадьми) mindkét alakja gyakorlatilag szinonimaként használható:
За этими дверями ~ дверьми хранится лучшая водка в городе. 
Вы можете гордиться своими дочерями ~ дочерьми.
Кто имел дело с лошадями ~ лошадьми?
        (3) A nőnemű кость ’csont’ костями alakja normatív forma, a -ьми végű csak a лечь костьми frazeologizmusban fordul elő: ’feláldozza magát’ (солдат лёг костьми за родину); ’belepusztul vmibe’ [tréf] (костьми лягу, а сделаю).
        (4) A hímnemű зверь ’vadállat, bestia’ főnév зверьми alakja régies:
Этот ветеринар имеет дело с зверями.
В джунглях он умел разговаривать с зверями (зверьми). У него талант общаться со зверями (зверьми).

2) Употребление творительного падежа. Használata (egyes és többes számban)
        С elöljárószó nélkül
        (1) a cselekvés eszközének megnevezésére
Я режу хлеб ножом ’késsel [mi mással] szelem a kenyeret’. Ты моешь руки мылом ’szappannal mosod a kezed’. Он пишет карандашом ’ceruzával ír’. Мы ловим рыбу удочками ’pecabottal fogjuk a halat’.
        (2) a быть, являться, стать, казаться, считаться ’van’ igékkel
Они были прекрасными преподавателями ’remek tanárok voltak’. Вы являетесь прекрасными учителями ’ti is nagyszerű tanárok vagytok’. Он считается талантливым актёром ’tehetséges színész(nek tartják)’.
        (3) a ’miként dolgozik’ kifejezésére
Он работает программистом ’programozó(ként dolgozik)’.
        (4) igevonzatokban
избирать/изизбрать ’meg/választ’Его избрали депутатом.
болеть/заболеть ’beteg(eskedik)’ → __________________________
владеть ’bír, birtokol’ → __________________________
восхищаться ’lelkesedik, örvendezik, rajong’ → __________________________
гордиться ’büszkélkedik’ → __________________________
заниматься ’foglalkozik vmivel, tanulmányoz’ → __________________________
интересоваться ’érdeklődik vmi iránt’ → __________________________
командировать ’irányít, vezet’ → __________________________
копать ’ás, kapál’ → __________________________
любоваться ’gyönyörködik’ → __________________________
наслаждаться ’élvez vmit’ → __________________________
обладать ’birtokol’ → __________________________
писать ’ír’ → __________________________
по/жертвовать ’fel/áldoz’ → __________________________
пользоваться ’használ, alkalmaz vmit’ → __________________________
рисковать ’kockáztat’ → __________________________
руководить ’vezet, irányít’ → __________________________
увлекаться ’érdeklődik vmi iránt’ → __________________________
чистить ’tisztít’ → __________________________ 
        (5) az időszak megjelölésére
утром, днём, вечером, ночью, летом, осенью, зимой, весной
        (6) a cselekvés módjának kifejezésére
Она говорит тихим голосом ’halkan beszél’, он поёт басом ’mély hangon énekel’.
        (7) szenvedő szerkezetben (részletesen)
Роман читается учениками. Роман прочитан учениками.
        С elöljárószóval
        (8) társhatározói tartalommal
Она переписывается с коллегами ’a munkatársaival levelez’, я разговариваю с друзьями ’a barátaimmal beszélgetek’, они приехали с детьми ’ők a gyerekeikkel jöttek el’.
беседовать ’tárgyal, beszélget’ → __________________________
встречаться/встретиться ’találkozik’ → __________________________
договариваться/договориться ’megegyezik’ → __________________________
здороваться/поздороваться ’köszön’ → __________________________
знакомиться/познакомиться ’meg/ismerkedik’ → __________________________
мириться/помириться ’ki/békül’ → __________________________
разговаривать ’beszélget’ → __________________________
советоваться/посоветоваться ’tanácskozik’ → __________________________
ссориться/поссориться ’veszekszik, összevész’ → __________________________
        (9) a ’milyen’ (határozi jelző) kifejezésére
Это женщина с сумкой ’táskás nő’, девушка с длинными волосами ’hosszú hajú lány’, дом с мезонином ’mezzaninos, magasföldszintes ház’.
        (10) a hol? kérdésre felelő, над ’fölött’, перед ’előtt’, между ’között’, за ’mögött’, под ’alatt’ elöljárószókkal
Метро работает под землёй. Паутина висит над дверями. Шеф сидит за столом. Собака лает между двумя деревьями. Библиотекарь стоит перед полками.  

3) С предлогом или без предлога «с». Társ vagy eszköz?
    (1) 
Студенты приехали на лекцию [c / -] планшетами. Они изучают новую инфотехнику, они занимаются и [c / -программированием, и [c / -] копьютерами, и [c / -планшетами.
    (2)  
Миша пришёл в школу [c / -] (учителем) Антоном Андреевичем. На литре, когда ученики занимаются [c / -Пушкиным, они занимаются [c / -] Антоном Андреевичем.
    (3) 
— Тебе нравится девушка [c / -] синим платком?
— А где она?
— Вот, за воротами, она машет нам [c / -своим платком.
    (4) 
У Вероники новая профессия, она работает [c / -менеджером. Она работает и [c / -] коучерами, и [c / -] копирайтерами.
Ключ: (1) с планшетами; программированием; копьютерами; планшетами (2) с (учителем) Антоном Андреевичем; Пушкиным; с Антоном Андреевичем (3) с синим платком; своим платком (4) менеджером; с коучерами; с копирайтерами

4) Visszatekintő

5) Take home message
### людьми
### детьми
### дочерями ~ дочерьми

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Az a bizonyos kis fekete