Szóljon hangosan

A múlt század hetvenes éveinek végén lettem tanár. A gimnázium igazgatója messzemenően támogatta a nyelvoktatást (is) és az ahhoz elengedhetetlen eszközvásárlást. Ezért az idegen nyelvi hanganyagokhoz nemcsak a tankönyvekhez készített, orsós magnón lejátszható hangszalagokon [azért írom ilyen részletesen, mert biztos vagyok benne, hogy e fogalmak már csak bizonyos életkor felett tárgyiasulnak] jutottunk hozzá, hanem a szovjet kiadványok orosz nyelvű mellékletein is. Különösen hasznosak voltak a Русский язык за рубежом folyóirat világoskék, hajlékony lemezei, a гибкие пластинки. Agyon is járattuk őket…
Ám mindez milyen csekély ahhoz képest, amely közül a most nyelvet tanulók válogathatnak.


1) По плакату. A kép alapján
    Опишите картинки, созданные с помощью искусственного интеллекта [ИИ] в стиле Климта и Пикассо.

2) Как улучшить произношение? Kiejtéssegítő
 Ω  Nyelvtanuláskor rendkívül fontos a hangos(ított) szövegmondás. Ennek egyik legegyszerűbb változata az önmagunkkal folytatott „beszélgetés”, amelyről – önellenőrzésre alkalmas – felvételt is készíthetünk.

 Ω  Kezdő szinten célszerű a magyartól eltérően képzett hangok kiejtését gyakorolni hasonló betűképű szavakkal, mondatokkal (nem mellesleg ez az olvasási készséget is fejleszti).
    Был Билл? Был, он пил, но не бил. Он мил.
    Вот сыр и сок.
    Это билет на балет.
    Кто мыл пол? На полу пыль. 
Видео. Videók e témához

 Ω  Jelentésmegkülönböztető szerepe van a hangsúlynak, ezért kihagyhatatlan nyelvi tényező. 
Nem mindegy ugyanis, hogy egy várat (зАмок) vagy egy lakatot (замОк) szeretnénk venni, netán kullancs (клещИ) vagy harapófogó (клЕщи) van a kocsinkban. És néha az sem árt, ha meg tudjuk számolni mind a negyven (сОрок), fára telepedett szarkát (сорОк [Gpl]).
    Что вы хотите купить? Замок или замок?
    Что в вашей тачке? Клещи или клещи?
    Кто там? На дереве сорок сорок? 
Идеи. További ötletek
    Hangsúlyos 
    Hangsúly 
    Ritmusosan
 
 Ω  A beszélt nyelv sajátossága, hogy bizonyos szövegszakaszok egy hangsúllyal (szinte egy szóként) hangzanak el:
    — Извините, как пройти к дому писателей? [какпрайти] [гдому]
    — Я не знаю. [янизнаю]
                — Ваш билет? [важбилет]
                — Вот он. [вотон]
                            — Девушка, где ваш журнал? [важжурнал]
                            — Где же он..? [гдеже]
                — Где ты? [гдеты]
                — В институте. [вынституте]
                — Приходи ко мне. [камне]
                — Я не хочу. [янихачу]
        — Задание на дом до сих пор не сделано. [надом] [дасихпор] [нисделана]

 Ω  A nyelvhasználatot igazán hatékonnyá a szöveghallgatás teszi. Törekedjünk arra – ezt az internet egyértelműen lehetővé teszi –, hogy anyanyelvi beszélő szövegét hallgassuk és ismételjük, akár többször is (возьмите видео, аудиозапись с субтитрами или без и имитируйте речь носителя языка). 
Для улучшения навыка аудирования. Tíz kisfilm a halláskészség fejlesztésére 

3) Visszatekintő

4) Végszó
     аудиозапись  ’hangfelvétel’
A nőnemű összetett szó első tagja, az аудио – önálló, de elöl hangsúlyos, nem ragozódó, semlegesnemű főnév; a második összetételi tag a nőnemű запись. Az összetett szó szinonimája az аудио, запись, звукозапись. Az аудиокнига ’hangoskönyv’.
У нас получилось увековечить этот момент в аудиозаписи. │ В кинокартине были использованы аудиозаписи певицы.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű