Szóval kép? Szivárvánnyal

N. N. Dubovszkoj (több helyen tévesen: Dubovszkij; Николай Никанорович Дубовской [1859–1918]пейзажист, один из руководителей «Товарищества передвижных художественных выставок») tájképfestő; hű maradt a realizmushoz, de – a peredvizsnyikekre jellemző módon – nem utasította el az impresszionizmust, a szecessziót sem (в его творчестве был общий для передвижников интерес и к импрессионизму, и [в некоторых произведениях] к модерну).   


1) Н. Н. Дубовской «Радуга», 1892 год. Dubovszkoj: A szivárvány
    Допишите словоформы (в них пропущены окончания). Szövegpótlás
От импрессионистической картины Н. Н. Дубовск___ «Радуга» веет тепл___ и лёгкост___. Композиция картин___ проста. Художник изобразил море, лодк___, мужчин___, неб___ с облаками и радуг___. Но смысл гораздо сложнее.
Радуга Дубовского не семицветная полоса, а белый луч лишь еле-еле заметными цветами, без типичного красного-оранжевого-жёлтого-зелёного-голубого-синего-фиолетового. Мор___ спокойное, тихое, чуть темнее светлого, ясного неб___. Моряк, стоящий спин___ к нам в деревянной лодке, смотрит на радуг___. Нам кажется, что именно мы любуемся этим явлением.
Ключ: Дубовского │ теплом │ лёгкостью │ картины │ лодку │ мужчину │ небо │ радугу │ Море │ неба │ спиной │ радугу

2) Изображение радуги на картине A. Саврасова. Szivárvány Szavraszov képén
    Радуга (1875) 

3) Константин Паустовский «Белая радуга». Pausztovszkij: Fehér szivárvány (romantikus történet)

4) Képes lapok

5) На заметку
     радуга  ’szivárvány’
Nem tisztázott eredetű; csupán a népi etimológia véli úgy, hogy a рай ’paradicsom’ + дуга ’ív’ összetételből keletkezett; a belőle képzett melléknév: радужный. Az улететь на радугу állandósult kifejezés a ’meghal’ körülírása.
В нормальной радуге — семь цветов. │ К сожалению, совушка улетела на радугу.

◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű