Szóval kép? Tujázás 1920-ban

Nem feltétlenül a jegy nélküli közlekedés, hanem sokkal inkább a kevés járat, sok utas következtében jött létre (szinte világszerte) a címben megnevezett és a képen megörökített utazási forma. A (troli)buszokon, villamoskocsik oldalán-hátulján fürtökben lógó emberek testi épségüket veszélyeztették, ennek ellenére csak a hatvanas években szűnt meg a járművek hátulján utazás, azaz a (hátulja > ’hátuja’ > tuja) tujázás.
A. V. Vahramejev festő – humort és iróniát is vállaló – képei a realizmus eszközeivel jelenítik meg a 20. század elejének új embertípusát.  

Александр Иванович Вахрамеев «Трамвайные висельники»
(1920 г., бумага, гуашь. 250 х 170 см; Государственный музей истории Санкт-Петербурга)

1) По вопросам. Kérdezősködő
    На каком трамвае едут «висельники»?
    Кто находится среди «висельников» — мужчины, жнщины, дети?
    Сколько трамвайных вагонов на картине? 
    Какие виды общественного транспорта вы знаете?
    Какими видами из них вы пользуетесь?
    Как называется место для посадки и высадки пассажиров трамвая — стоянка, станция, остановка? 
    Сколько стоит проездной билет на трамвай?
    У вас есть единый билет на месяц (месячный единый билет),
    т. е. транспортный документ на весь маршрут поездки с использованием разных видов транспорта?

2) Képes lapok

3) Take home message
### гуашь [nőnemű], гуашевые краски ’gouache; a vízfestési technika egyik formája’
### акварель [nőnemű] ’akvarell; a vízfestési technika másik formája’
### бумага ’papír’ 

◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű