Szóval kép? Portré is, zsánerkép is

Borongós nyári nap, szürke égbolt, nedvességgel telített levegő. Két kisfiú szemléli a tengert. A sötét hajszín, a tengerszínű ing, tengerkék nadrág, fekete zokni és cipő azonossága harmóniát fejez ki, ugyanakkor a kereszt alakú korlát az elfojtott vágyakozást idézi fel.
A fiatalon elhunyt (1865–1911) Valentyin Alekszandrovics Szerov (Валентин Александрович Серов) az egyik legteljesebbnek ítélt képén saját fiait örökítette meg.


Картина Серова «__________» была написана в 1899 году. На ней изображены __________ художника — семилетний Саша и пятилетний Юра. Они стоят на террасе дачи, перед ними Финский __________. Братья похожи друг __________ друга, у них тёмные вьющиеся волосы, одеты одинаково. Взгляд __________ брата устремлён вдаль, младший смотрит на зрителя. 
Всё гармонично связано друг __________ другом — цвет одежды детей, водная гладь, залив с лодочками, __________ с тяжёлыми облаками. 
Картина находится в Государственном Русском __________.
Ключ: Дети │ сыновья/дети │ залив │ на │ старшего │ с  │ небо │ музее

2) «Встречи». Találkozások
(1) Szerov GyerekekДети [Саша и Юра Серовы]») című festményének szinte ellentétpárja a Tkacsov-fivérek (братья Ткачёвы) GyerekseregДетвора») képe.


(2) És kipróbáltam, milyen illusztrációt készít a canva.com a Szerov-kép orosz nyelvű jellemzése alapján (a promptba nem írtam be a festő nevét – без фамилии художника в запросе). Nézzék csak:


3) Képes lapok

4) Take home message
### «Девочка с персиками»
### «Летом»
### «Портрет М. Ермоловой»

◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű