Szóval kép? Tavaszidéző tájjal

Önök szerint ilyen a tavaszkezdet, mint Szavraszov (Алексей Кондратьевич Саврасов [1830 –1897]) lírai hangolású képén (картина наполнена особой тонкой лирикой) – hóolvadásos, madárrepdesős, borongós egű?
Nekem zöld illatú, szellős, fénylő.


1) Весенние картины. Tavaszi képek
A hivatkozások alapján egyképes festőnek is nevezhetnénk a peredvizsnyik Szavraszovot (член Товарищества передвижных художественных выставок), hiszen neve összeforrt a Megjöttek a varjak (Грачи прилетели, 1871)  című festményével.
E romantika és realizmus jegyeit egyaránt mutató (между романтической традицией и реализмом) – de az impresszionizmustól sem idegen – képnek több „rokona”, változata van: ezek közül való az 1880-as években festett Koratavasz. Olvadás (Ранняя весна. Оттепель).

2) Прекрасное в обыденности. Egyszerű szépség  
    Описание картины «Ранняя весна. Оттепель». Képleírás
[Уже ~ Ещё] зима. [Сизое ~ Синее] небо, [новая ~ старинная] церковь, [деревянные ~ деревенские] домики, [высокие ~ низкие] деревья [без листьев ~ с листами]. [Прилетели ~ Улетели] грачи, они кружат у [новых ~ старых] гнезд. На [сером ~ синем] небе заметны фиолетовые краски, воздух наполнен ожиданием [холода ~ тепла].
И чувствуется, как [быстро ~ медленно] исчезает снежный саван (hótakaró), как приближается [зима ~ весна]
Ключ: Ещё│Сизое│старинная│деревенские│низкие│без листьев│Прилетели│старых│сером тепла│быстровесна

3) Телесериал. Tévésorozat az 1960-as évekről (2013)
    «Оттепель» — российский двенадцатисерийный телесериал

4) Képes lapok

5) На заметку
     оттепель  ’1. olvadás; 2. olvadás (az 1956-os XX. pártkongresszust követő desztalinizáció Hruscsov idején – Ilja Ehrenburg 1954-es írásának a címe vált politikai fogalommá (Илья Григорьевич Эренбург «Оттепель» [1954)]); az olvadás időszakát a brezsnyevi pangás ’застой’ követte’
A nőnemű főnév a тёплый melléknévvel rokon. 
Оттепель разбудила и ежей, которые, по идее, должны находиться в спячке до апреля. │ Оттепель (в 60-е гг. 20 в.)— период либерализации в сфере общественно-политической и культурной жизни страны; смягчение режима политического давления.

◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Nagy Péter Moszkvában

Szoborrá vált betű