Szóval kép? Volgai tájjal
Nem volt kegyes hozzá a sors (слава не была к нему благосклонна). Szegények kórházában halt meg 1897-ben; ma viszont az egyik legkeresettebb peredvizsnyik tájfestő.
Alekszej Szavraszov (Алексей Саврасов) nevéhez leginkább a vándorfestők első kiállításán bemutatott és elismert (мартовский пейзаж стал «гвоздём программы»), jelenleg a Tretyjakov-képtárban látható Megjöttek a varjak (Грачи прилетели) című festményt kapcsoljuk, pedig…
…Kramszkoj mellett a peredvizsnyik-mozgalom elindítója (основатель передвижничества), az impresszionizmus orosz meghonosítója (основоположник русского импрессионизма), a volgai táj megörökítője (живописец Волги).
1) Живописец и живопись. Festő és festészet
Az elveszettnek hitt, 1870-ben festett Volga Jurjevec közelében («Волга в окрестностях Юрьевца») című kép 2021-ben egy londoni aukción több mint egymillió dollárért kelt el (пейзаж «Волга в окрестностях Юрьевца» ушёл с молотка на аукционе в Лондоне за 1,3 млн долларов).
Печальный сюжет, безрадостный дожливый день, широкая Волга. На переднем плане группа бурлаков тянет покачивающиеся на воде баржи. На заднем плане на высоком берегу постройки Юрьевца (городка близ Ярославля) и открытая линия горизонта показывают пространство и ширь Волги.
Название картины : _________________________
Автор: _________________________
Год написания: _________________________
Размер: 126,5 × 207 см
Техника: масло
Материал: холст
Стиль: _________________________
Жанр: _________________________
Местонахождение: Франция (частная коллекция)
Кто написал картину «Бурлаки на Волге»? _________________________
2) Товарищество передвижных художественных выставок (~ передвижники). Vándorkiállítók Társasága (peredvizsnyikek)
1863-ban alakult meg – a Képzőművészeti Akadémia korlátozó, merev szabályai ellen lázadó tizennégy festő részvételével – a Vándorkiállítók Társasága. Az esemény „tizennégyek lázadása”-ként («бунт четырнадцати») híresült el. Fő műfajuk a zsáner-, a táj- és a történelmi kép volt. Első kiállításukat 1871-ben tartották, s ezzel rögtön el is nyerték a galériaalapító Pavel Tretyjakov (anyagi) támogatását.
Az 1923-ig meglévő, különböző stílusban alkotó, változó létszámú művészcsoport legismertebb tagjai: Kramszkoj, Szavraszov, Repin, Szurikov, Siskin, Makovszkij, Vasznyecov, Kuindzsi, Levitan, Szerov, Perov (И. Н. Крамской, А. К. Саврасов, И. Е. Репин, В. И. Суриков, И. И. Шишкин, В. Е. Маковский, В. М. Васнецов, А. И. Куинджи, И. И. Левитан, В. А. Серов, В. Г. Перов).
3) Képes lapok
(és a 2021-es Nyári képeslapok-sorozat számos darabja)
4) Take home message
### размер ’méret’
### техника ’technika’
### материал ’anyag’
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése