Szóval kép? Levitan egyik korai festménye
Levitan a moszkvai festőiskolában Szavraszov tanítványa volt. Az első kiállítására, 1877-ben, tizenhét évesen készítette el a tavaszi napsütést megörökítő, jelenleg magángyűjteményben található képét.
1) Расскажите о картине, на основе вопросов. Képbemutató
Кто написал эту картину?
____________________________________________________
Как она называется?
____________________________________________________
Когда она была написана?
____________________________________________________
Где она хранится?
____________________________________________________
Это первая работа Левитана?
____________________________________________________
Где обучался Левитан?
____________________________________________________
Кто был его учителем живописи?
____________________________________________________
Что изображено на картине?
____________________________________________________
Кто гуляет по двору?
____________________________________________________
Оцените картину. Она вам нравится или не нравится?
____________________________________________________
Подсказка: Исаак Ильич Левитан│«Солнечный день. Весна»│в 1877 году│картина является частью частного собрания│нет — одна из первых работ│в Московском училище живописи│художник-пейзажист Алексей Саврасов│деревенский пейзаж с двумя деревянными домиками, деревьями (берёзами)│там гуляют домашние птицы: петух и несколько кур
2) Képes lapok
3) Végszó
курица ’tyúk’
Kétféle többes száma van: a ваши куры, шесть кур mellett a társalgási stílusban a ваши курицы, шесть куриц is előfordul. A rövidlátó ember gúnyos elnevezése a слепая курица ’vak tyúk’; a ’tyúkkaparásos írás’-t a писать как курица лапой mondattal lehet jellemezni.
Куски курицы положите в кастрюлю. Где кормят кур специальным кормом?
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése