Az ismétlés
Nemcsak a tudás anyja lehet, hanem a szöveget is unalmassá, megkopottá, jellegtelenné teheti. Ezért érdemes a rutinszerű nyelvi fordulatokat újakkal felváltalni.
Nagy valószínűséggel, Önök közül is sokan válaszolnák a Hogyan kezdődött a nyelvi óra? kérdésre: A tanár Как дела? mondatával. Erre az agyongyötört kérdésre igazából nem is lehet tartalmasan válaszolni. Mert mit jelent a ‒ jobb esetben még változatosnak is tekinthető ‒ хорошо ~ ничего ~ так себе ~ нормально ~ всё нормально ~ всё в порядке válasz?
Ha nem csupán a megszokott, kiüresedett formát követjük, hanem valóban kíváncsiak vagyunk a diákjainkra, ha tényleg segíteni szeretnénk nekik, akkor kérdezőként mi magunk is legyünk találékony(abb)ak. Megtérül…
1) Как дела? Ki hogy van?
Higgyük el, az „odüsszeuszi” kérdésekre leleményes válaszok érkeznek, felfrissítve a nyelvi tudást.
A Сегодня пятница […]. Ma péntek […] van. felvezetést számos (az éppen tanult témához is illeszthető) megszólalás követheti:
Какого цвета – по-вашему – этот день?
A színnevek, a birtokos eset felelevenítésére alkalmas.
Какой это день?
По-моему он очень низкий, тёмный. А по-вашему?
A mintakövetés alapján a hímnemű melléknevek kerülnek elő.
Сколько весит пятница?
A számnév + mértékegység (gramm, kilogramm) kifejezésével lehet válaszolni.
Кого вы увидели/встретили первым сегодня утром?
Mivel a кого nemcsak emberre, hanem állatra is vonatkozik, ezért helyet kapnak a válaszban a házi kedvencek is.
С кем вы встретились сегодня утром по пути в гимназию?
A főnevek eszközhatározós esetben lévő alakjaira kell összpontosítani.
Как по-другому назвать этот день?
Как ещё его можно назвать? Мой вариант – «спать-бы-целый-день». А ваши?
A képzeleterő játszik nagy szerepet a válaszadásban.
Что бы вы спросили у этого дня?
Мой вопрос: «Пятница, скажи мне, когда приедет сестра?»
Kiváló lehetőség a kérdő mondatok szerkesztésére.
Какие две хорошие вещи произошли с вами сегодня?
Сегодня рано я дочитала роман на русском и по пути на работу я купила свежие овощи и спелые фрукты на обед.
А что хорошего было в вашем дне?
A két jó történés megnevezéséhez meg lehet mozgatni a fantáziát, és lehet hosszabb-rövidebb szöveget alkotni.
2) Повторение — мать учения. Ismétlés a tudás anyja
Akkor ismételjünk! Melyik volt az a mondat,
: amelyikre a péntek színével lehetett válaszolni;
Akkor ismételjünk! Melyik volt az a mondat,
: amelyikre a péntek színével lehetett válaszolni;
: amelyik a péntek tömege iránt érdeklődött;
: amelyik másik nevet kért a pénteknek;
: amelyik kérdésre kérdést várt;
: amelyikre állati választ is lehetett adni;
: amelyik csak a jóra volt kíváncsi?
Ne feledjük: itt is több helytálló válasz lehet.
Ne feledjük: itt is több helytálló válasz lehet.
3) Visszatekintő
4) Take home message
### по-твоему
### по-моему
### по-нашему
Megjegyzések
Megjegyzés küldése