Szóval kép? Vallástörténeti vonatkozással
A történelmi témáiról ismert Kivsenko 1880-ban készült, romantika jegyeit mutató festménye az ortodox egyház szakadásának a kezdetét örökítette meg (Алексей Данилович Кившенко «Церковный собор. 1654 год. Начало раскола»).
1) Раскол церкви. Egyházszakadás
A 17. század közepe. Alekszej cár (Алексей I) cár uralkodása. Az ortodox egyház kettészakadása.
A 17. század közepe. Alekszej cár (Алексей I) cár uralkodása. Az ortodox egyház kettészakadása.
Meghatározó szerep jutott ekkor a görög ortodox hagyományokat követni szándékozó, a cár (kezdeti) támogatását élvező Nyikon pátriárkának (патриарх Никон) és a vele szemben álló Avvakum protopópának (протопоп Аввакум). A szerteágazó vallási csatározások középpontjában a Jézus isteni vagy emberi voltáról – s ehhez kapcsolódóan a két vagy három ujjal való keresztvetésről, a tiszteletadás jelének számító meghajlások számáról – szóló viták álltak. Nyikon módosította a meghajlások számát és bevezettette a keresztvetés három ujjal történő rendjét (патриарх Никон указал внести изменения в число поклонов и ввёл троеперстное/трёхперстное крестное знамение вместо двуперстного), valamint a görög hagyományokhoz igazította a szertartásrendet (привёл церковные обряды, книги и иконопись к единым стандартам). Céljai között az ortodoxokat egyesítő világegyház létrehozása szerepelt (создание Вселенскую церковь, объединяющую все православные церкви), amely egyértelműen az egyház állam feletti uralmát jelentette.
Reformjait a bojárok, élükön a cárral, 1654-ben jóváhagyták (в 1654 году Боярская дума, во главе с царём, одобрила все начинания Никона). De nem így a papság nagy része. Az ő körükből ugyanis heves ellenállást váltott ki a nikoni rendszabályozás. Ezért a hagyományos orosz vallásgyakorlatot követők – szembeszegülve a сárral és a pátriárkával – új egyházat hoztak létre (реформа привела к расколу православной церкви)
Tehát az egyház kettészakadt óhitűekre (szakadárok/раскольники ~ óhitűek/старообрядцы) és reformkövető újhitűekre (новообрядцы ~ никонианцы) [az évszázadok során e fogalmaknak pozitív és negatív konnotációja gyakorta változott].
2) Вопросы на закрепление пройденного материала. Kérdéses
Когда раскололась русская православная церковь?
При каком царе произошёл раскол церкви?
В следствие чего раскололась русская православная церковь?
Кто создал новую церковь?
В каком романе встречается фамилия «Раскольников»?
3) Некоторые общеправославные изменения богослужебной традиции. Változtatások (уровни С)
¯ о Царствии Божием стали говорить в будущем («не будет конца»), а не в настоящем времени («несть конца»);
¯ в имя «Ісус/Исус» добавили ещё одну букву и оно стало писаться «Іисус/Иисус»;
¯ во время богослужения возглас «аллилуйя» стали произносить не дважды, а трижды;
¯ заменили двуперстное крестное знамение трёхперстным;
¯ запретили «метаний», т. е. земных поклонов и заменили их поклонами в пояс.
4) Житие протопопа Аввакума, им самим написанное. Avvakum protopópa önéletírása
Az egyházi szláv nyelv helyett népies, élő nyelven írott szöveg az 1672. és az 1673. esztendőben készült a pusztozerszki börtönben.
5) Képes lapok
6) Take home message
### новообрядцы ~ никонианцы
### старообрядцы ~ раскольники
### раскол православной церкви
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése