„Messze van az a mozi…” (EM–BI)

Hogyan éltek, hogyan szórakoztak a Szovjetunióban az 1950–80-as évek között? 
Erre keresi a választ A szovjet főváros hétköznapjai Hruscsov és Brezsnyev idején című, 2017-ben megjelent könyv (Александр Васькин «Повседневная жизнь советской столицы при Хрущёве и Брежневе».


Как смотрели кино в столице СССР в 1950—1980-е годы?
Az adott időszak ugyanis úgy él az emlékezetben, hogy (bezzeg) akkor magasra nőttek a fák (ez is filmcím a hatvanas évekből: «Когда деревья были большими»), alacsonyak voltak az árak, a könyv volt a legbecsesebb ajándék, a televízió jelentette a világot, és mindennél előrébb való volt a közösség. Eközben pedig feledésbe merül a boltok előtti sorban állás (как стояли в очередях за продуктами), a társbérletek kínszenvedése (как выживали в коммуналках).

Mindezt a szerző filmrészletek idézésével bizonyítja, illetve cáfolja. 
Így bukkannak fel – a tiltás és a jó ízlés ellenére – a lakásokban tartott, szovjet giccs kategóriába sorolt ikonok (в фильме «Бриллиантовая рука» с русскими субтитрами ’Briliáns kéz’). 

De filmnek köszönheti népszerűségét a finn hűtőszekrény is, amely – mivel csak a bennfentesek jutottak hozzá – értékmérővé (lásd alkudozás a menyasszonyvásárláskor) és státusszimbólummá vált (финский холодильник «Розенлев» получил широкую известность благодаря фильму «Кавказская пленница» фильм с русскими субтитрами – 'a kaukázusi fogolylány’, de Magyarországon Menyasszony a zsákban címmel vetítették).

A cenzúra dacára a film pontosan mutatta be a szovjet realitást. Még Brezsnyev is elismerően szólt a «Ты — мне, я — тебе» (’te nekem, én teneked’) kapcsán arról, hogy a film enyhén kétes foglalkozást űző, nagylábon élő (жил на широкую ногу) főszereplője mennyire élő, szovjet figura (там всё как в жизни).

A Sors iróniáját (картина «Ирония судьбы, или С лёгким паром!») viszont a pártvezetés azért ítélte el, mert nem a szovjet lakóházak szépségét, egyediségét mutatta be – ez is mekkora irónia.

A könyvszerző Lenint citálva emeli ki, hogy a mozi(film) az egyik legfontosabb művészeti ág, hiszen ez hat leginkább és legközvetlenebbül a környezetre, ez kínál sokak számára legkönnyebben feldolgozható életalternatívát.

Vetítőhelyek
Tömegek jártak moziba. 1980-ban még az év egy napját (augusztus 27-ét) is megtették a mozi ünnepének (День кино).
1913-ban a fővárosban mindössze 67 filmszínház volt, viszont 1979-ben a moszkvaiak már több mint 120 nagy mozi és ennél jóval több – klubokban, szabadtéren működtetett 
– moziterem közül választhattak. Minden fővárosi kerület saját mozival rendelkezett, ahol heti váltásban, de mindennap az éppen új játékfilmet vetítették. 
Különlegességnek számított a Népgazdasági kiállítás (ВДНХ) területén lévő körpanorámás mozi («Круговая кинопанорама»), a régi filmeket játszó «Кинотеатр повторного фильма» és az «Иллюзион» művészmozi. A vizsgált korszak legnagyobb, 3000 férőhelyes mozija a Kalinyin sugárúton (ma: Новый Арбат) lévő «Октябрь» volt.
És micsoda mozineveket adtak («Ангара», «Арктика», «Байконур», «Енисей», «Родина», «Россия»)! Kész földrajzkönyv!

Nézők és jegyvásárlás
Bár óriásplakátok csalogatták a nézőket a filmszínházba, igazából ezekre a hirdetményekre nem volt szükség, hiszen az élet természetes rendjének számított megnézni minden új filmet.
A hétköznap mozizók száma meghaladta a napi 300 ezret, a hétvégeken, ünnepnapokon moziba menőké pedig az 500 ezret is. 
Ezért aztán hatalmas sorok álltak a jegypénztáraknál. És folyamatosan ismétlődött a «Нет ли лишнего билетика?», «Лишний билетик?» 'nincsen felesleges jegye’ kérdés.
A mozijegyet (általában) 1030 kopejkáért lehetett venni.

Vetítések, előzetesek
Minden előadás előtt az ostoba bürokratákat, a polgári csökevényeket rövid, szatirikus jelenetekben, rajzfilmekben nevetségessé tevő «Фитиль» című, Szergej Mihalkov rendezte filmnaplót vetítettek (a «фитиль» ’kanóc’, régi, tengerészeti kifejezés: ilyen hangadással hívták fel a figyelmet a hajón lévő rendetlenségre). 
Egy rajzfilmes ún. ’kanóc’ – a No, megállj csak!-sorozatból való («Ну, погоди!») Ne nyúlj hozzá!Руками не трогать!» ) – figyelmeztet arra, mennyire törnek a csiszolt poharak.
A vetítések este hétkor, fél nyolckor kezdődtek. A hétvégi délelőttök a gyermek- és rajzfilmeké voltak, amelyeket megelőzött a tanító célzatú «Хочу всё знать!» (’mindent tudni szeretnék’) sorozat.
A büfé kínálata olcsó, de szegényes volt (песочные пирожные, фанта, засохшие бутерброды с икрой ’linzerszerű sütemény, üdítő, kaviáros száraz szendvics’).
A hatvanas években a mozifolyosón színészek szovjet dalokat mutattak be. Ezt örökíti meg a Kérem a panaszkönyvet («Дайте жалобную книгу») filmkomédia egyik jelenete is. 

Népszerűségi lista 
A vígjátékok voltak a legnézettebbek («Операция „Ы“ и другие приключения Шурика» ’Az „I” akció és Surik egyéb kalandjai’, «Бриллиантовая рука» ’Briliáns kéz’, «Кавказская пленница» ’Menyasszony a zsákban’, «Иван Васильевич меняет профессию» ’Halló, itt Iván cár!’, «Служебный роман» ’munkahelyi szerelem’).
Második helyen a háborús filmek és a melodrámák («Калина красная» ’Vörös kányafa’, «Москва слезам не верит» ’Moszkva nem hisz a könnyeknek’) álltak.

Színészek
A filmszínészek igazi sztárok voltak: lépten-nyomon megállították őket, kilószámra fogyott a trafikokban árusított fényképük; egy valamire való szovjet úttörőnek albumnyi gyűjteménye volt a kedvencéről.
A hatalmas példányszámban megjelenő, külföldi filmekről, színészekről is hírt adó «Советский экран» című újságot ronggyá olvasták (его зачитывали до дыр) a könyvtárakban.
A lap folyamatosan bemutatta a legnépszerűbb színészeket; elsőként Alekszej Batalovot, aki az Egy év kilenc napja («Девять дней одного года») filmben játszott szerepéért kapta meg ezt a címet 1962-ben. A későbbi díjazottak: Szmoktunovszkij («Гамлет», «Берегись автомобиля», «Преступление и наказание»), Vjacseszlav Tyihonov («Война и мир»), Vaszilij Suksin («Калина красная»; «Они сражались за Родину»).

Filmcímekонлайн-тест

Конец (не фильма, а…) первой части
Vége... ha nem is filmnek, de az első résznek. 
A folytatásban: milyen külföldi filmek jutottak el Moszkvába… 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Ötvenéves a BAM

Diskurzusjelölő mint olyan