Szóval kép? Tujázás 1920-ban
Nem feltétlenül a jegy nélküli közlekedés, hanem sokkal inkább a kevés járat, sok utas következtében jött létre (szinte világszerte) a címben megnevezett és a képen megörökített utazási forma. A (troli)buszokon, villamoskocsik oldalán-hátulján fürtökben lógó emberek testi épségüket veszélyeztették, ennek ellenére csak a hatvanas években szűnt meg a járművek hátulján utazás, azaz a (hátulja > ’hátuja’ > tuja) tujázás.
A. V. Vahramejev festő – humort és iróniát is vállaló – képei a realizmus eszközeivel jelenítik meg a 20. század elejének új embertípusát.
Александр Иванович Вахрамеев «Трамвайные висельники»
(1920 г., бумага, гуашь. 250 х 170 см; Государственный музей истории Санкт-Петербурга)
1) По вопросам. Kérdezősködő
На каком трамвае едут «висельники»?
На каком трамвае едут «висельники»?
Кто находится среди «висельников» — мужчины, жнщины, дети?
Сколько трамвайных вагонов на картине?
Какие виды общественного транспорта вы знаете?
Какими видами из них вы пользуетесь?
Как называется место для посадки и высадки пассажиров трамвая — стоянка, станция, остановка?
Сколько стоит проездной билет на трамвай?
У вас есть единый билет на месяц (месячный единый билет),
т. е. транспортный документ на весь маршрут поездки с использованием разных видов транспорта?
2) Képes lapok
3) Take home message
### гуашь [nőnemű], гуашевые краски ’gouache; a vízfestési technika egyik formája’
### акварель [nőnemű] ’akvarell; a vízfestési technika másik formája’
### бумага ’papír’
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése