Szóval kép? Téli borongással

A 20. század nyolcvanas éveiben festett kép szerzője A. B. Hugyakov (Алексей Борисович Худяков, 1956). Festészetének kulcskifejezései: valósághűség, tájkép, csendélet, melankólia. 


1) …из прошлого. „Talán a múlt idők setét virága…” (Vörösmarty Mihály: A merengőhöz)
    А. Б. Худяков «Мелодия из прошлого» (1988)
        Где сидит девушка?
        Сколько ей лет?
        В чём она? 
        На чём она сидит?
        На чём стоит проигрыватель? 
        Где лежат пластинки? 
        Что стоит на подоконнике? 
        Какие цвета делают сцену мрачной, холодной?

2) «О чём же ты задумалась?». Múltidéző dallamként hallgassák meg Usztyinov Mire gondolsz, min töprengsz? című dalát!
    Песня «О чём же ты задумалась?» в исполнении Леонида Утёсова
    Az előadóról itt írtam
О чём же ты задумалась?

О чём же ты задумалась,
О чём ты замечталася*? 
Иль может быть обижена?
Иль без [подруги / подруг] осталася?

На мой вопрос приветливо
Мне девушка ответила,
Что [парня / паренька] хорошего
В родном селе приметила.

Она всем сердцем девичьим
Навек [в его / в него] влюбилася,
И ни отца, ни матери
Об этом не спросилася.

А он на чувства девичьи
Не обратил [внимания / внимание],
И, не желая этого,
Приносит ей страдания.

Как [горько / горький] мне, товарищи,
Я потерял мечту мою.
Она о нём печалится,
А я о ней всё думаю.
Ключ: подруг │ паренька │ в него │ внимания │ горько; *a замечталась régies alakja

3) Képes lapok

4) Take home message
### окно с ледяным цветком ’jégvirágos ablak’
### записи (грампластинки) лежат на столе az asztalon lemezek vannak’
### плотные шторы висят на окне az ablakon súlyos sötétítőfüggöny van’ 

◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Ötvenéves a BAM

Diskurzusjelölő mint olyan