Szóval kép? Gyermekportré
A 20. század első felének – realizmust modernnel elegyítő – festője volt Zinaida Szerebrjakova (Зинаида Евгеньевна Серебрякова). Önarcképei («За туалетом. Автопортрет» ’önarckép a tükör előtt’) és családi idilljei, amelyeken gyerekei a főszereplők, nem hiányozhattak az iskolásoknak készített tankönyvekből.
A gyermekeit megörökítő, 1914-es, három címen elhíresült («За завтраком», или «За обедом», или «Завтрак детей»; Государственная Третьяковская галерея) képe – az egységes kompozíció, a harmonikus színkezelés, a csendéletszerűen részletező tárgymegjelenítés és a szerovi mélységű portréábrázolás eredményeként – otthonos hangulatot fejez ki.
1) Копилка опорных слов к описанию картины. Kulcsszó- és kérdésgyűjtemény – képleíráshoz
Кто написал эту картину?
Как названа картина?
Где она хранится?
Что изображено на картине?
(комната, стол, скатерть, тарелки, кувшин, компот, стеклянный стакан, суповая миска, графин, вода, бульон, булочки)
Кто сидит за столом?
Что они делают?
2) Члены семьи Серебряковых. Családtagok
Картина представляет собой групповой портрет детей художницы — восьмилетнего Жени, семилетнего Шуры, трёхлетней Тани (Таты).
Как зовут полным именем детей, изображённых на полотне?
(Их отец — Борис Анатольевич Серебряков.)
Ключ: Евгений Борисович Серебряков; Александр Борисович Серебряков; Татьяна Борисовна Серебрякова
3) Képes lapok
4) Take home message
### мастер детского портрета ’gyermekportéfestő’
### опорные слова ’kulcsszavak, dominánsok’
### описание картины ’képleírás’
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése