Szóval kép? Tatlin festette
Az orosz avantgárd markáns képviselője, Vlagyimir Tatlin (Владимир Евграфович Татлин [1885–1953]) ugyanabban az évben halt meg, mint Ivan Bunyin. Robusztus emberalakokat bemutató, kubista festményei és monumentális, konstruktivista alkotásai egyaránt meghatározóak a művészettörténetben.
Татлин «Крестьянка» (1911 год, картон, темпера), Государственный Русский музей, Санкт-Петербург
1) Живописец Татлин. А festő Tatlin
Pályája kezdetén lendületes portrékat készít. A képeken erős, telített színekkel, vaskos ecsetvonásokkal, hangsúlyos kontúrokkal örökíti meg a robusztus figurákat. Ilyen munkája a Művész arcképe (Портрет художника, 1912), az Akt (Натурщица) vagy az ikonkompozíciójú Parasztasszony (Крестьянка, 1911) című.
Какие цвета использовал Татлин в изображении крестьянки?
Что вам напоминает цвет одежды?
Подсказка: горчично-жёлтый ~ светло-коричневый ~ оранжевый, белый, синий, красный; российский флаг
2) Родоначальник конструктивизма. A konstruktivizmus megteremtője
Miután 1914-ben Picassóval találkozott Tatlin, a művészete is átalakult. A sík helyett a tér kapott szerepet. Megjelentek a festészetet szobrászattal elegyítő kontrareliefjei (контррельеф), amelyekben nem az ábrázolt tárgy, hanem maga a tárgy lett művészetté.
Két nagy – mai szóval – projekten is dolgozott. Az egyik a Leonardo da Vinci előtt (is) tisztelgő, egyszemélyes repülést gép nélkül megvalósítani szándékozó Letatlin-terv (Летатлин [летать × Татлин] ~ орнитоптер). A szerkezet szállítás közben megrongálódott, ezért a repülés soha nem valósult meg.
A másik grandiózus koncepció a Tatlin-torony (Башня Татлина ~ Памятник III Коммунистического интернационала) létrehozása volt. Ha elkészült volna (de nem készült el, mert a megvalósítást a párt vezetői nem engedélyezték), ez a négyszáz méter magas, mozgó vasépület – benne két spirál között forogtak volna a kocka-, gúla-, hengeralakú épületrészek és a félgömb alakú kupola – lett volna Európa első felhőharcolója. Ám még makett formájában is a konstruktivizmus jelképének számít (своеобразная визитная карточка конструктивизма).
Amikor az 1930-as évektől mindent elborított a szocreál, Tatlin színházi díszleteket készített, megtervezte Majakovszkij temetési menetét, illetve visszatért a festészethez.
3) Татлин и Малевич. Tatlin és Malevics
A művészetről vallott elképzelésük alapvetően eltért egymástól, hiszen Tatlin világa térbeli (конструктивизм ’konstruktivizmus’), Malevicsé síkbeli (супрематизм ’szuprematizmus’).
(1) Számos anekdota maradt fenn kettejük színpadiasított, gyakran a közönségnek szóló egyet nem értéséről.
Татлин выбил стул из-под Малевича, предложив ему посидеть на геометрии и цвете.
Fejezzék be a mondatot az orosz szöveg alapján!
Az egyik legismertebb történet szerint…Подсказка: Tatlin egy alkalommal kirántotta a széket Malevics alól, s azt javasolta neki, hogy próbáljon meg üldögélni a geometrián és a színeken.
(2) Ez a történet is számos változatban kering a neten:
В квартире Татлина днём была полная темнота.
— Почему тьма? Зачем фанерой закрыты оба окна? Ведь день и светит солнце?
— Напротив, через двор, живёт Малевич и подсматривает, что я делаю. Сам-то ничего придумать не может. Вот я и загородился. — ответил Татлин.
Через несколько дней Татлин сжёг свои рисунки и сказал:
— Теперь пусть смотрит! Открывайте окна.
Miért sötétítette be az ablakait Tatlin?
Mikor nyittatta ki az ablakokat?
Подсказка: nem szerette volna, ha a szemközt lakó Malevics ellesi a képötleteit; miután elégette a rajzait
4) Képes lapok
5) Végszó
подделка ’hamisítás, hamisítvány’
A подделывать/подделать ’hamisít’ igéből nemcsak főnév, hanem подделывающий (подписи адвокат), подделывавший (голоса мужчина), подделываемый (акцент), подделавший (оценки юноша), подделанный (диплом) melléknévi igenév is képezhető.
У какого художника-авангардиста больше всего подделок? │ Сообщалось, что американская нейросеть сочла подделкой снимки о высадке американцев на Луну.
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése