Szóval kép? Malevics alkotta
Az egykor volt rajz és műalkotások elemzése óráról emlékszem a hatalmas (A1-es) rajztáblára, amit hetente kellett cipelnem a zsúfolásig megtelt autóbuszon, a sokféle anyaggal való festésre, az irodalmi szövegekhez illeszthető képillusztrációkra, az akkor ritkaságszámba menő diavetítésre és számos festőre, közülük is kiemelten Malevicsre. Ő lehetett tanárunk (egyik) kedvence, mert a sárga-kék-piros-fekete-fehér alakzatokból megalkotott képek gyakran kerültek elő példaként…
Чёрный квадрат. 1915
A lengyel származású Kazimir Malevics (Казимир Северинович Малевич) Móricz Zsigmonddal, Móra Ferenccel, Sztálinnal volt egyidős (1879; régi források szerint 1878), és ugyanabban az évben (1935) halt meg, mint az űrhajózás atyjaként emlegetett Konsztantyin Eduardovics Ciolkovszkij.
A művészettörténetben az absztrakt művészethez tartozó szuprematizmus megteremtőjeként tartják számon (имя его связано с относящимся к абстракционизму супрематизмом).
1) Квадрат на квадрате. Négyzet a négyzeten
1915-ben készítette el (más forrás szerint már 1913-ban) a Fekete négyzet (Чёрный квадрат) című alkotását, majd 1918-ban – a kép ellentétpárjaként – a Fehér alapon fehér négyzet (Белое на белом ~ Белый квадрат) címűt, amellyel létrehozta a valóságot geometriai alakzatokként ábrázoló szuprematizmust.
(A színelmélet szerint sem a fekete, sem a fehér nem szín, hanem – rusztikusan fogalmazva – a fény hiánya, illetve maga a fény.)
2) Заблуждаемся? Biztosak vagyunk vagy tévedünk? Miért rejtély Malevics Fekete négyzete?
Az első állítás:
A négyzet fekete.
Cáfolat:
Mihelyt meglátjuk a Tretyjakov-képtárban kiállított képet, nyomban kiderül, hogy nem homogén fekete. A négyzet repedései alól sárga, zöld, rózsaszínes árnyalatok világlanak ki (чёрное полотно квадрата покрыто трещинами, через которые просвечивается другая краска — жёлтого, зелёного, розового цвета).
Bizonyítás:
A képtár dolgozói aprólékosan megvizsgálták a képet, és kiderült, hogy a fekete négyzet alatt még két további Malevics-festmény található. A fekete festéket – saját recept alapján – a festő keverte ki, s ez a speciális anyag biztosítja a négyzet bársonyos feketeségét.
A második állítás:
A fekete négyszög szabályos négyzet.
Cáfolat:
A festő eredetileg Fekete szuprematista négyszög (Чёрный супрематический четырёхугольник) címen emlegette a munkáját.
Bizonyítás:
Az alakzat egyetlen szöge sem derékszög (ни одного прямого угла в изображении нет, не квадрат, а скорее трапеция).
A harmadik állítás:
Ez Malevics egyetlen fekete négyzete.
Cáfolat:
Valójában négyféle fekete négyzet létezik (egy másik forrás hétfélét említ).
Bizonyíték:
1923-ban, 1929-ben és 1932-ben is készült fekete négyzet – de egyik sem érte el a legelső „négyzet” varázsát.
2015-ben, a Fekete négyzet születésének századik évfordulóján kezdett terjedni az a városi legenda, mely szerint a Tretyjakov-képtárban kiállított kép hosszú évek óta fejjel lefelé függ a falon (висит в Третьяковке вверх ногами). 2020-ban azonban Malevics szakavatott kutatója megcáfolta az elhamarkodottan, a képen lévő felirat elhelyezkedése alapján hozott téves állítást. Tehát semmi sem indokolja, hogy a galériában 1919-től kiállított festmény elhelyezését megváltoztassák (Малевич считал, что самое главное — это не симметрия, а контраст. А какая именно ориентация картины — это совершенно неважно). (Подробнее)
3) Шутки про картину Малевича «Чёрный квадрат». Viccalap?
A kép látszólagos egyszerűsége számos tréfa, vicc, mém alapjául szolgál. Hármat idézek a neten terjedő változatok közül.
(1) Подделка?
Пятый раз из музея похищают [lopják el] «Чёрный квадрат» Малевича, и вот уже в пятый раз сторож дядя Вася [Vaszja bácsi, a teremőr] успевает к утру восстановить [pótolni] картину.
(2) Эксперты
Бакалавр искусств может отличить «Чёрный квадрат» Малевича 1915 года от «Чёрного квадрата» Малевича 1929 года. Но магистр искусств может точно сказать, какой стороной вверх должен висеть любой из «Чёрных квадратов» Малевича.
Mert mit tud a Ba-s és mit az Ma-s végzettségű szakember?
Подсказка: az alapszakos végzettségű különbséget tud tenni Malevics 1915-ös és 1929-es fekete négyzete között, a mesterdiplomás viszont azt is pontosan meg tudja mondani, melyik négyzetet melyik oldalával kell felfüggeszteni
(3) Суть
Школьный класс на экскурсии в картинной галерее. Вовочка возле картины Малевича «Чёрный квадрат» уже полчаса восхищённо пытается что-то разглядеть. К нему подходит учительница и спрашивает:
— Вовочка, чем тебя так заворожила эта картина?
Вовочка отвечает:
— Марьиванна, пытаюсь понять, что предвидел и хотел донести людям Казимир Малевич: сбои в работе видеохостинга уоutubе или блокировку мессенджера tеlеgrаm?
Mit néztek meg a gyerekek az osztálykiránduláson?
Hogy hívják a tanítónőjüket?
Mi előtt horgonyzott le az egyik fiúcska?
És min morfondírozott?
Белый квадрат. 1918
4) Képes lapok
5) Végszó
чёрный ’fekete, sötét, piszkos’
Ilyen lehet a (nem létező) szín (цвет), a füst (дым), a haj (волосы), a szem (глаза), az ég (небо), a kenyér (хлеб), a tea (чай), a bőrszín (смуглый, черноволосый), a (piszkos, nehéz) munka (работа), a (hátsó) lépcső (лестница), a piac (рынок), a (zug)kereskedelem (налом)…
Ez a szláv eredetű szó található Csorna település nevében is.
Девочка родилась чёрная — в отца. │ Чёрным по белому написано.
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése