Szóval kép? Rajzos példázat
Andrej Popov (A. A. Попов [1970]) műfaja a rajzos példázat (жанр — рисованная притча, в основе которой — гэг). A mindennapi életet sajátos látószögből megjelenítő, mémszerű képein finoman ötvözi a filozófiai elmélkedést az iróniával.
1) Забавно-ироничные скетчи. Vicces is, ironikus is
Андрей Попов «Вынос мозга»
A выносить мозг szó szerint annyi, mint ’agyat kihord’; állandósult kifejezésként ’elveszi vkinek az eszét, megszédíti’ és ’vkinek az agyára megy, felbosszant vkit’.
Önök szerint melyik jelentés „képesítése” a Popov-karikatúra?
A nő vagy a kalap kap főszerepet?
Mit jelent a Popov-képet háttérként felhasználó mém Позвольте себе иногда роскошь быть собой… felirata?
Это муж и жена?
Кто находится на переднем плане?
Кто находится на переднем плане?
Сколько им лет?
Они счастливы?
2) Иллюстрация. Illusztráció
Tóth Árpád Körúti hajnal című verséből idézett …lila dalra kelt / Egy nyakkendő illusztrációja lehet(ne)
4) Képes lapok
5) На заметку
не выносить кого, чего ’ki nem áll, el nem visel vkit, vmit [átv.]’
A ’kihord, kivisz’ folyamatos szemléletű выносить ige ragozott alakjai: я выношу́, ты выно́сишь, он/она/оно выно́сит, мы выно́сим, вы выно́сите, они выно́сят; выноси́, выноси́те, выноси́л, выноси́ла, выноси́ло, выноси́ли. Befejezett párja a вы́нести (вы́несу, вы́неcешь, вы́несут, вы́неси, вы́нес, вы́несла). Az igéből képzett főnév: вы́нос.
Она не выносит этого типа. │ Они не выносят высоких гор.
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése