Szóval kép? Idill és nő
E két téma köré rendeződnek Andrej Averjanov (Андрей Николаевич Аверьянов [1948–]) élénk színű, napsugaras festményei. Az iskolázott festő a naiv művészek modorában alkot. Megkapó a születésétől fogva siketnéma (глухонемой от рождения) művész életszeretete.
Обе женщины несут воду в вёдрах на коромысле (коромысло ’vízhordó rúd, vállrúd’)
1) Встреча женщин. Ha két nő találkozik
По-вашему, они селянки или живут на даче?
По-вашему, они селянки или живут на даче?
Как их зовут?
Сколько им лет?
Каков их рост и вес?
Какая у них причёска?
Как они одеты? В чём они?
Каков их рост и вес?
Какая у них причёска?
Как они одеты? В чём они?
Кто они по профессии?
Какая у них семья?
2) Картины художника — идиллия и женщина. A két téma
Андрей Николаевич Аверьянов (АНА) — российский художник в области станковой живописи и графики.
Обзор картин в ночь под Новый год. Szilveszteri képnézegetés
Найдите картину/картины, к которой/которым подходит следующее высказывание.
У каждой девушки в шкафу есть колготки (чулки из капрона ~ капроновые чулки), под названием
«Ну, под штанами всё равно не видно».
3) Какие? Illessze szövegbe a megjelölt főneveket jelzős szerkezet részeként!
волосы (нет волос), серьги (нет серёг), колготки (нет колготок), лег[г]инcы (нет лег[г]инсов),
чулки (нет чулок), валенки (нет валенок), дрова (нет дров)
чулки (нет чулок), валенки (нет валенок), дрова (нет дров)
4) Képes lapok
5) Végszó
валенки ’filc-, halina-, nemez-, posztócsizma, hótaposó’
A szó az anyag elkészítésére utaló валять igéből származik. A валять дурака kifejezés ’bolondozik, hülyéskedik, henyél’, az ige -cя-s alakja ’hempereg, dagonyázik, heverész’, a валяться со смеху pedig ’dől a nevetéstől’ jelentésű.
Валенки — традиционная обувь, она может украсить как образы с пуховиком, так и с шубой. Красные валенки можно купить от 700 рублей.
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése