Szóval kép? Egy elfeledett mesterségről
Az alapvégzettsége szerint ikonfestő és restaurátor (иконописец и реставратор) Szergej Szkacskovról a tájképei, csendéletei, életképei alapján úgy vélnénk, hogy – a 19. századi peredvizsnyikek stílusát felelevenítve – valamikor a múlt század közepe tájékán alkotott. Ez azonban lehetetlen, hiszen a születési éve 1959, a kiválasztott képe 2014-es (Сергей Геннадьевич Скачков «Бондарь» [2014]).
1) Сергей Скачков работает маслом. Szkacskov olajképe
В старину изготовлением бочек для засолки огурцов и выдержки вина занимался бондарь. На картине Сергея Скачкова бондарь за работой. С помощью топора и столярных инструментов он прилаживает обручи(’abroncs’) к корпусу. Дощечки должны быть сбиты настолько плотно друг к другу, чтобы они не пропускали воду, поэтому набивать бочки было делом крайне сложным.
Эта профессия сошла на нет в двадцатом веке.
Что хранили в старину в бочках?
(а) соль (б) солёные огурцы (в) вину (г) вино
С помощью чего прилаживает ремесленник обручи к корпусу?
с помощью (а) обручи (б) столярных инструментов (в) топора (г) корпуса
Каким делом было набивать бочки?
(а) плотным (б) крайне сложным (в) сбитым (г) крайним
Когда сошла на нет эта профессия?
(а) во II веке (б) в XII веке (в) в XIX веке (г) в XX веке
Ключ: б, г │ б, в │ б │ г
2) Képes lapok
3) На заметку
бондарь ~ бондарь ’kádár, bodnár, pintér, vis hordókat, kádakat, faedényeket készítő mester’
A többes száma бондари, régies hangsúllyal: бондари. A főnév az orosz nyelvben a бодня ’bödön’ szó -арь képzős alakja.
Családnevekben is előfordul: ilyen az orosz Бондарев, Бондарчук, Бондарь, a cseh Bednářik, a magyar Bondár, Bodnár (eredetileg csak ’kádár’; nem azonos a német Wagnerből lett bognár ’kerékgyártó’-val).
В ролях фильма «Сто лет назад»: Дарья Верещагина и Фёдор Бондарчук. │ В 2024 году праздновали столетие писателя Юрия Бондарева.
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése