Szóval kép? Írás a témája

Sztyepanov századfordulós festményét (Клавдий Петрович Степанов [1854–1910] «Письмо», 1893) illusztrációként lehet felhasználni a kézírás napján. 


1) День ручного письма. A kézírás napja
Világszerte minden évben január 23-án emlékeznek meg a kézírás napjáról (23 января отмечается День почерка, или День ручного письма), annak tiszteletére, hogy az 1737. január 23-án született John Hancock látta el elsőként kézjegyével az Amerikai Egyesült Államok függetlenségi nyilatkozatát (первым поставил свою подпись под Декларацией Независимости США).

Vizsgálatok igazolták, hogy a kézírás serkentően hat az idegen nyelv tanulására is. 
A kézzel írás jelentőségét senki nem vonja kétségbe – még azok sem, akik a géppel írás mellett „kardoskodnak”, vagy azok sem, akik a mesterséges intelligencia kifejlesztette, új generációs eszközökkel helyettesítik már a géppel írást is. De látva a változásokat, el kell gondolkodni azon, meddig marad velünk a toll/ceruza-papír-kéz együttese…
    Чем пишет девушка (на картине Степанова)? 
    Чем вас учили в школе писать?
    Чем (на чём) вы любите писать?
    Как вы считаете, письмо или открытка, написанные «от руки» выходят из жизни в недалёком будущем?
    Как вы поздравляете своих знакомых 
        — лично; 
        — пишете открытки; 
        — отправляете эсэсэски 
        — или сообщения в мессенджере; 
        — отправляете смайлики 
        — или голосовые сообщения в соцсетях; 
        — звоните им по мобильнику?
    Когда вы последний раз отправляли по почте поздравительные открытки?
    А когда вы последний раз получали открытки?
Учёные называют семь характеристик почерка — размер, наклон и форма букв, направление почерка, интенсивность нажима, характер написания слов, общая оценка почерка. 
    По каким чертам можно охарактеризовать почерк? 

3) Képes lapok

4) Take home message
### ручки (перодержатели) со вставными сменными металлическими перьями ’tollszár tollheggyel’
### перьевая ручка ’töltőtoll’
### шариковая (авто)ручка ’golyóstoll’ 

◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.  

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Ötvenéves a BAM

Diskurzusjelölő mint olyan