Szóval kép? Írás a témája
Sztyepanov századfordulós festményét (Клавдий Петрович Степанов [1854–1910] «Письмо», 1893) illusztrációként lehet felhasználni a kézírás napján.
1) День ручного письма. A kézírás napja
Világszerte minden évben január 23-án emlékeznek meg a kézírás napjáról (23 января отмечается День почерка, или День ручного письма), annak tiszteletére, hogy az 1737. január 23-án született John Hancock látta el elsőként kézjegyével az Amerikai Egyesült Államok függetlenségi nyilatkozatát (первым поставил свою подпись под Декларацией Независимости США).
Vizsgálatok igazolták, hogy a kézírás serkentően hat az idegen nyelv tanulására is.
A kézzel írás jelentőségét senki nem vonja kétségbe – még azok sem, akik a géppel írás mellett „kardoskodnak”, vagy azok sem, akik a mesterséges intelligencia kifejlesztette, új generációs eszközökkel helyettesítik már a géppel írást is. De látva a változásokat, el kell gondolkodni azon, meddig marad velünk a toll/ceruza-papír-kéz együttese…
Чем пишет девушка (на картине Степанова)?
Чем вас учили в школе писать?
Чем (на чём) вы любите писать?
Как вы считаете, письмо или открытка, написанные «от руки» выходят из жизни в недалёком будущем?
Как вы поздравляете своих знакомых
— лично;
— пишете открытки;
— пишете открытки;
— отправляете эсэсэски
— или сообщения в мессенджере;
— отправляете смайлики
— или голосовые сообщения в соцсетях;
— звоните им по мобильнику?
Когда вы последний раз отправляли по почте поздравительные открытки?
А когда вы последний раз получали открытки?
Учёные называют семь характеристик почерка — размер, наклон и форма букв, направление почерка, интенсивность нажима, характер написания слов, общая оценка почерка.
По каким чертам можно охарактеризовать почерк?
3) Képes lapok
4) Take home message
### ручки (перодержатели) со вставными сменными металлическими перьями ’tollszár tollheggyel’
### перьевая ручка ’töltőtoll’
### шариковая (авто)ручка ’golyóstoll’
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése