Vasárnapi szókimondó – икона

A Mindennapi oroszon a hét utolsó napján rendszeresen jelentkező Vasárnapi szókimondó – nevezzük rovatnak – a szavak oktatnak, a példák vonzanak alapelvet követi. 
Márpedig a Mindennapi orosz győzi szóval.
Каждое воскресенье в блоге «День за днём» будет опубликован так называемый «отдел» под названием Vasárnapi szókimondó, на основе «слова учат, а пример заставляет подражать». 
И у блога есть слова.


1) Слово. A szó
Az икона elsődlegesen fára festett (szent)kép, de lehet jeltudományi fogalom is, jelenthet kis képet a számítástechnikában, válhat zenekarnévvé, regény- és filmcímmé is (Frederick Forsyth angol író orosz vonatkozású Icon regénye [1996], valamint annak megfilmesítése [2005]). 
Az ’ikon’ főnév görög eredetű nemzetközi szó lett. Az óorosz nyelvben már a 11. század legelején megjelent. A kelet-magyarországi nyelvjárásban ’ikon, szentkép’ jelentésben ikana alakban is elfordul. 
     — Посмотри на православные иконы, какие они прекрасные. Вот какие драгоценные камни на окладах малых икон
     — Совершенно верно. Они мне нравятся. Но я люблю именно эту древнерусскую икону

2) Пример. Példa
     Az ikonosztáz (иконостас)
Az ortodox templomokban lévő ikonok meghatározott elv szerinti elrendezése az ikonosztáz (ikonosztászion ~ ikonosztászisz), vagyis az ikonfal, amely a szentélyt választja el a templomhajótól.
Az orosz magas ikonosztásziont öt sor alkotja (fentről lefelé haladva): 
(V.) a kereszt alatt elhelyezkedő ősatyák sora (проотеческий ряд) – az Ádámtól Mózesig terjedő időszak eseményeivel, közepén a Szentháromság-ikonnal;
(IV.) a próféták sora (пророческий ряд) – az Ószövetség történéseivel;
(III.) a 12 ünnep sora (праздничный ряд) – az újszövetségi Jézus-történetekkel, középen a Mindenhatót ábrázoló ikonnal;  
(II.) központi deészisz ’közbenjáró ima’ sora (деисусный ряд) – a királyi kapu felett lévő Utolsó vacsora fekvő formátumú, íves ikonnal; 
(I.) és a trónusikonok sora (местный ряд) – a királyi kapu két oldalán az Istenszülőt és a Megváltót ábrázoló egy-egy ikon után az arkangyalokat megjelenítő ikonok következnek; itt kap helyet a titulusikon is (a templom felszenteléséhez választott eseményt vagy személyt mutató ikonnal – ezért nevezik ezt a sort helyi sornak is); a királyi kapu szárnyain fenn az Angyali üdvözlet, alul pedig a négy evangélista ábrázolása található.


     Téma szerint 
A legjellegzetesebbek az Szentháromság-, Krisztus-, Istenszülő-ikonok, az angyalok és szentek, valamint az ünnepek ikonjai. 

     Ószövegségi Szentháromság-ikon (Троица Ветхозаветная
A keresztény tanítás szerint a Szentháromság (Троица) az egy Istenben (Бог) lévő három személy – az Atya (Отец), a Fiú (Сын) és a Szentlélek (Святой Дух).     
(a) Az ún. ószövetségi Szentháromság-ikonok közül legismertebb Andrej Rubljov Troicája («Троица» Андрея Рублёва – a Mindennapi oroszon: Икона – дар Божий, Pünkösd és Szentháromság).
(b) Zürjén Szentháromság-ikon («Зырянская Троица») a képen
A zürjén (belső elnevezéssel: komi) az uráli nyelvcsalád finnugor nyelve, cirill betűs írással. Anyanyelvként mintegy háromszázezren használják ‒ elsősorban ‒ a Komi Köztársaságban (Республика Коми). 
A Vologdában őrzött 14. századi ún. zürjén ikon is ószövetségi Szentháromság-ikon. Festője Stefan Permszkij. Az ikon különlegessége a rajta lévő ‒ legrégebbi zürjén szövegként számon tartott ‒ felirat. 
«Зырянская Троица» ‒ с надписью на коми-зырянском языке ‒ написана Стефаном Пермским в XIV веке. На иконе слева (от зрителя) «Сын», в середине ‒ «Отец», справа ‒ «Дух».

СЛОВОСОЧЕТАНИЯ
Библия
Biblia
Ветхий Завет
Ószövetség
Новый Завет
Újszövetség

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Így kezdődik… az átfogó életrajz

„Majd elkészül a sok fagyi…” (Lackfi János)