Olvasás (1. rész)

1943-ban Márai Sándor még így inti, emelkedetten, az olvasót: „Gondold meg, hogy csak az ember olvas”. S nyolcvan év elteltével – amikor űrsebességgel hódít a mesterséges intelligencia – megkérdőjeleződik ez az emberi kiváltságnak hitt nyelvi megértés és dekódolás. Hiszen ma már nem csak az ember olvas.


1) Развитие навыков чтения на всех уровнях владения языком. Olvasáskészség-fejlesztés a nyelvelsajátítás szintjein 
Az olvasás az egyik legfontosabb nyelvi készség – a tanult nyelvünkön is. Ha lehetőségünk van rá, használjuk fel az olvasási készség fejlesztésekor a legváltozatosabb műfajú és megformálású szövegeket (nyomtatott és online képeslapokat, újságokat, étlapokat, használati utasításokat, szóróanyagokat, könyveket…). Választáskor vegyük figyelembe, hogy a hagyományos, szóról szóra olvasás iránya horizontális, míg az internet hozta olvasás – igen gyakran – kereső-rögzítő olvasás, amelynek az irányát az olvasó határozza meg. Elképzelhető, hogy a mesterséges intelligencia gyártotta szövegek ezt az olvasási módot is megváltoztatják.

2) Элементарное владение (A1, A2). Alapszintű nyelvhasználó 
      Bázisszöveg   (azokat a szavakat, amelyekben nincs a keresett elem, helyettesítsék a нет/блин... szóval)
Я сейчас в магазине. Я хочу купить много всего. Сначала я беру хлеб. Очень люблю бутерброды с хлебом и сыром. Сыр есть дома, но нет масла. Ничего страшного, хорошо. Мне нужны капуста, огурцы, помидоры, баклажаны, перец и бананы.
    (1) Hangosító
            Olvassa fel a szöveget úgy, hogy csak
             a lágyító magánhangzókat nevezi meg:
                        [я — е  — нет — и — е — я — нет — и — нет — е...]
             az ы betűs szavakat mondja ki:
                        [блин — блин — блин — блин — блин — блин — блин — блин — блин — блин — блин — блин — блин — блин — блин — бутерброды — блин — блин — блин — сыром — сыр…]
             a mássalhangzóval kezdődő (végződő) szavak hangozzanak el;
             a lágyjeles szavak „szólaljanak meg”;
             a két szótagos szavakat hangosítja;
             a főnevek (igék, elöljárószók) „kapjanak hangot”;
             azok a szavak hangozzanak el, amelyekben az utolsó szótag hangsúlyos;
             a hímnemű (nőnemű, semlegesnemű, többes számú) főnevek hangozzanak el…
    (2) Váltogató
            Olvassa fel a szöveget úgy, hogy 
             csak a magánhangzókat nevezi meg, de a lágyító hangok helyett мягкий szót mond:
                                [мягкий — мягкий — а — а — а — мягкий — мягкий — мягкий — о — у — у — мягкий…] 
             az ы betűs szavakat а буква szóval helyettesíti:
                                [Я сейчас в магазине. Я хочу купить много всего. Сначала я беру хлеб. Очень люблю буква с хлебом и буква. буква…]
             a mássalhangzóval kezdődő (végződő) szavak helyén a привет szó hangozzék el;
             a lágyjeles szavakat helyettesítse a достопримечательность szóval;
             a két szótagos szavak előtt vegyen egy mély lélegzetet, majd mondja azt: выдох;
             a főneveket (igéket, elöljárószókat) nagyon lassan (gyorsan, hangosan, halkan…) mondja ki;
             miután kimondta az utolsó szótagon hangsúlyos szót, lekopogja az ütemét;
             a főneveket – ragozott alakjuktól függetlenül – a nemüknek megfelelő он, она, оно, они névmásra cseréli;
             a szót a szótagszámával helyettesíti (az egy mássalhangzós elöljárószó: ноль)… 
    (3) Gyűjtögető
           Gyűjtsön a szövegből 
             a-val, б-vel, в-vel, г-vel… kezdődő szavakat (haladjon az ábécé szerint);
             ismétlődő szavakat;
             zöldségneveket!
    (4) Keresgélő
           Van-e a szövegben
             többes számú ige;
             tagadószó;
             összetett mondat?
    (5) Nézelődő
           Milyen szó van a
             хорошо
             помидоры
             бутерброды előtt (után)?
    (6) Válogató
            Mit is jelent:
             в магазине;
             я беру;
             нет масла?
            Keresse fordítva:
             semmi gond;
             sok mindent;
             szeretnék venni!
    (7) Döntő
            Igaz-e, hogy
             a vásárló egy kislány;
             a mesélő szereti a szendvicset;
             csak zöldség és gyümölcs kerül a bevásárlókosárba? 
      Bázisszöveg  
      Kettőből egy  
    (1) Kaleidoszkóp
            Válogassa szét az összekeveredett két szövegеt (a mondatok sorrendje nem változott)!
                — Сколько человек здесь работает [1]? 
                — С бригадиром или без [2]? 
                — Ты почему вчера даже посуду не помыл [3]?
                — Какая разница [4]? 
                — Я просто не хотел будить тебя шумом воды [5]!
                — А без бригадира вообще никто не работает [6].
Подсказка: 1-2-4-6 │ 3-5
    (2) Hangoskönyv
            Olvassa fel a szereplők hangján a párbeszédet!

2) Читать? Hogyan?
A kijelölt műveletek után mindig fel kell olvasni a szöveget. De ezt is lehet többféleképpen (suttogva; versként; ünnepi beszédként; szerelmi vallomásként; izgulva; számonkérően; ételreceptként; szótagolva; énekelve; a hangsúlyos szótagot tapssal kiemelve; csupa kérdőmondatként…). 
Páros munkában: közösen olvasva; a „karmester” által jelzett ritmusban (gyorsítva és lassítva, hangosítva és halkítva); váltogatva egymás között (mondatonként, szóalakonként, szótagonként); helyettesítve (a páros egyik tagja kezdi az olvasást, a párja pedig minden harmadik szót a три-vel helyettesít); versenyezve (ki tudja leggyorsabban, leglassabban felolvasni a szöveget); kánonban
Csoportmunkában ki lehet próbálni, milyen: a láncolvasás (egymást szólítják egy-egy mondat után a felolvasók); a láncolvasás javítással (az előző változata, azzal a különbséggel, hogy az olvasást – hiba esetén – nem a következő mondattal, hanem a tévesen felolvasott, de most már javított szövegrésszel kell kezdeni); csúsztatással (mindenki hárommondatnyi szöveget olvas, de a második olvasó már az első olvasó második mondatánál bekapcsolódik és így tovább).

3) Visszatekintő

4) Take home message
### развитие ’fejlesztés’ 
### навыки чтения ’olvasáskészség’
### владение языком ’nyelvtudás, -ismeret’

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Ötvenéves a BAM

Diskurzusjelölő mint olyan