Szóval kép? Az egyik legismertebb kortársé
„A[z elnök repülőgépén a] belső tereket egy híres festőművésszel, Ivan Glazunovval terveztette, aki a képeivel Oroszország nagyságát, az orosz lelket dicsőítette.” (Frei Tamás: Puccs Moszkvában. Libri, 2023., 209.)
Glazunov (Иван Ильич Глазунов [1969]) a 19. századi realisták stílusát követve alkot. Lágy vonalakkal, a fénnyel való játékkal örökíti meg az orosz tájat, az orosz népviseletet, a székesegyházak ikonfalát. Mint falfestőnek (он называет себя стенописцем) fontos szerepe van az ikonok restaurálásában is. Jelentős a női népviseletet bemutató sorozata (цикл картин с портретами женщин в национальных костюмах разных областей). Előszeretettel festi meg családját is.
1) У Глазуновых четверо детей. Négy gyerekük van
Ольга, Глафира, Фёдор, Марфа
Что значит имя? Mit jelent a gyerekek neve?
_______________ ’божий дар’
_______________ ’воспитанность, тонкость’
_______________ ’женская форма имени Олега из древнескандинавского языка: Helga’
_______________ ’хозяйка, госпожа, аналог: Марта’
Ключ: Фёдор │ Глафира │ Ольга │ Марфа
2) Képes lapok
3) На заметку
четверо ’négy/en’
Gyűjtőszámnév: a двое, трое, четверо, пятеро, шестеро, семеро (восьмеро, девятеро, десятеро) sor harmadik eleme. Ezek a ragozható számnevek mindig többes szám birtokos esetet vonzanak (четверо детей, четверо учеников).
Четверо подозреваемых задержаныи следователями. │ Временно четверых детей передали бабушке.
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése