Szóval kép? Viharos
„A képeslapon Ajvazovszkij Kilencedik hullám című festménye, amely évtizedeken át az orosz nappalik és tantermek dísze volt. Az opálzöld tenger egy kis szeletét látjuk, hatalmas hullám magasodik egy árbóc töredéke fölé, amelybe fuldoklók kapaszkodnak, miközben hajójuk a horizonton épp elsüllyed.” (Marija Sztyepanova: Emlékeim emlékére. Park Könyvkiadó, 2024, 173., ford.: Gábor Sámuel)
1) Известная картина. Híres
«Девятый вал» — известная картина (размер её 221 × 332 см) художника-мариниста Ивана Айвазовского. Написана в 1850 году для русской галереи Эрмитажа и стала одной из первых картин открытого в 1898 году Русского музея в Санкт-Петербурге.
Тема картины — море после сильного ночного шторма и люди, потерпевшие кораблекрушение. Самая большая волна — девятый вал. Этот вал готов обрушиться на людей, которые пытаются спастись на обломках мачты.
«Девятый вал» написал Иван Константинович Айвазовский.
ВЕРНО НЕВЕРНО
Это небольшое полотно.
ВЕРНО НЕВЕРНО
Художник-маринист пишет марево [’délibáb’].
ВЕРНО НЕВЕРНО
Произведение Айвазовского хранится в Эрмитаже.
ВЕРНО НЕВЕРНО
Картина была написана в 1898 году.
ВЕРНО НЕВЕРНО
Картин больше 170 лет.
ВЕРНО НЕВЕРНО
На картине изображены люди, которые потерпели кораблекрушение.
ВЕРНО НЕВЕРНО
Девятый вал — самая высокая, сильная, опасная, роковая волна.
ВЕРНО НЕВЕРНО
Ключ: верно │ неверно │ неверно │ неверно │ неверно │ верно │ верно │ верно
2) Анна Ахматова «По той дороге, где Донской»
(отрывок из произведения «Шиповник цветёт»)
По той дороге, где ДонскойВёл рать великую когда-то,Где ветер помнит супостата,Где месяц жёлтый и рогатый, —Я шла, как в глубине морской…Шиповник так благоухал,Что даже превратился в слово,И встретить я была готоваМоей судьбы девятый вал.
3) Képes lapok
4) На заметку
девятый вал ’kilencedik hullám, tkp. a végzetes veszély szimbóluma’
A fogalom alapja az a népi megfigyelés, amely szerint a tengeri vihar idején a kilencedik hullám a legerősebb, legveszélyesebb, gyakran végzetes.
Az ókori görögök úgy tartották, hogy a harmadik, a rómaiak viszont úgy, hogy a kilencedik hullám a legveszedelmesebb. Szintén népi tapasztalaton alapul a nem tengeri, hanem szárazföldi szám. Nagymamám tanított arra, hogy számolással megtudhatom, merre halad a vihar; mert ha a villám kisülése és az azt kísérő dörrenés között el tudok számolni tizenegyig, akkor felettem van a vihar.
A kilencedik hullám vándormotívumot Victor Hugo felhasználta A nevető ember című regényében – és akárcsak Ajvazovszkij a képen, szintén – egy hajótörés leírásakor (описание кораблекрушения в романе Виктора Гюго «Человек, который смеётся»). Ilja Ehrenburg regényt írt A kilencedik hullám címmel (Илья Григорьевич Эренбург «Девятый вал»).
Дедлайны накатывают девятым валом. │ Воспоминания о неприятностях нахлынули на Валерия с силой девятого вала.
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése