Nem költészet, hanem valóság
Ha valaki a Szovjetunióban a hetvenes években kiemelt fizetéshez, soron kívüli lakáshoz, netán (legalább használt) autóhoz szeretett volna jutni, akkor az a BAM-on, vagyis a Bajkált Amurral összekötő vasút építésén vállalt munkát.
Ez a klasszikussá lett vicc (анекдот) is megidézi a korszakot:
Szuszlov és Brezsnyev a pártbizottsági ülésen a BAM-építés meggyorsításáról tárgyal.
Szuszlov javaslata:
Szuszlov javaslata:
‒ Felültetjük az utasokat a vonatra, az utaskísérők behúzzák a függönyt a fülkékben, kint pedig a katonák elkezdik a kocsikat ringatni, mintha azok sínen haladnának. Holnap pedig hírül adjuk az egész világnak, hogy megépült a BAM.
Erre Brezsnyev így szól:
‒ Nem jó ez így, Szuszlov elvtárs. Rendeljük el a következőt: a munkások szedjék fel a vonat végénél a síneket és fektessék folyamatosan a vonat elé. Ezzel a módszerrel a lehető leggyorsabban elérjük a kínai határt.
A népszerű, kiejtést követő nyelvi vicc (шутка) szerint a ‒ későbbiekben aztán Brezsnyev kalandjának (авантюра) tartott ‒ BAM feloldása: «Брежнев Абманул Молодёжь», vagyis ’Brezsnyev becsapta a fiatalokat’ [a ’becsapta’ szabálykövetően: обманул].
A több mint négyezer kilométer hosszú Bajkál–Amur-vasútvonal (Байкало-Амурская железнодорожная магистраль [БАМ]) a múlt század kiemelt építkezése volt. A munkálatok már az 1930-as években elkezdődtek; a második világháború után ez a vasútépítés is a Gulag(-táborok) helyszíne lett. Az 1970-es években pedig – miután Brezsnyev kiemelt beruházásnak, az évszázad építkezésének (стройка века) nyilvánította – komszomolisták rajzottak a BAM-építőtáborokba.
Az első, hatszáz fős brigád 1974 nyarán érkezett a területre. A zord, tajgai környezetben az önkéntesek 1974–89 között vasutat építettek, városokat hoztak létre, családot alapítottak. Hősiesség és romantika volt ebben – és ma már az is egyértelmű, hogy felelőtlenség is. Egyre több szakember kérdőjelezi meg ugyanis a BAM hasznosságát (a tervezett összeg többszörösébe került), az okozott természeti károk pedig visszafordíthatatlanok.
Az első, hatszáz fős brigád 1974 nyarán érkezett a területre. A zord, tajgai környezetben az önkéntesek 1974–89 között vasutat építettek, városokat hoztak létre, családot alapítottak. Hősiesség és romantika volt ebben – és ma már az is egyértelmű, hogy felelőtlenség is. Egyre több szakember kérdőjelezi meg ugyanis a BAM hasznosságát (a tervezett összeg többszörösébe került), az okozott természeti károk pedig visszafordíthatatlanok.
A két videó sem a dalok, hanem a háttérképek miatt érdekes:
(1) BAM-himnusz;
(2) BAM-induló.
A BAM-korszerűsítés, -bővítés 2017-től ismét elkezdődött. A fejlesztés célja, hogy – mentesítve a transzszibériai vasutat – átkerüljön a teherforgalom a BAM-ra.
Чтение газет. Újságolvasás
(a) «Комсомольская прав» (КП ~ Комсомолка)
(b) «Комсомольская правда» (КП ~ Комсомолка)
Mikor jelent meg az újság?
(a) 2019 telén
(b) 2019 nyarán
Kiknek szól ez az újság?
(a) a külföldi olvasóknak (читателям за рубежом)
(b) oroszországi olvasóknak (читателям в России)
Mi a különtudósítás (специальный репортаж) témája?
(a) Ami valaha brezsnyevi kaland volt, jelenleg hatalmas szénszállítási útvonal
(b) Amiről egykor Brezsnyev álmodott, mára óriási sarki útvonal lett
Mi kell a lehető nagyobb cél eléréséhez?
(a) romantikus álmodozás és kellő mennyiségű pénz
(b) hatalmas, romantikus vágy
Melyik várost tartják a BAM fővárosának?
(a) Amursz (Амурск)
(b) Tinda (Тында)
Visszatekintő
Mi újság?
Ő szinte őszinte
Anekdota(változat)
Nemcsak tó, hanem tenger is a Bajkál
ЗАПОМИНАЛКА
Байкало-Амурская железнодорожная магистраль [БАМ]
|
BAM
|
Главное управление лагерей [ГУЛаг] (legelterjedtebb változat)
|
Gulag
|
гимн, марш БАМа
|
a BAM himnusza,
indulója
|
стройка века
|
az évszázad
építkezése
|
Коммунистический союз молодёжи [комсомол ~ ВЛКСМ]
|
Komszomol (1918‒1991)
|
Megjegyzések
Megjegyzés küldése