Szóval kép? Rajta házak
A lakásgondokon sokat segítettek – bár a maximális komfortot nem biztosították – az egykori sztalinkák, hruscsovkák, brezsnyevkák. Az 1960-as években készült kép N. N. Volkov akvarellfestő munkája (Николай Николаевич Волков — представитель акварельной живописи).
1) Сколько? Mennyi?
Сколько человек на улице?
Сколько машин на улице?
Сколько красных домов?
Сколько этажей в красном здании?
2) Составьте вики о городе, изображённом на картине Волкова. Работайте по образцу.
Állítson össze a minta szerint egy (kitalált adatú) wikit a képen lévő (oroszországi) városról!
3) Что? Куда? Где? Откуда? Mi? Hová? Hol? Honnan?
Дом — дома ’házak’, в дом ’házba’, в доме ’házban’, из дома ’házból’; домой ’haza-’, дома ’itthon, otthon’, из дому ’itthonról, otthonról’.
— Micsoda házak! És mindenki mindenki itthon van.
— De ebben a házban nincs senki. Dehogynem: most ment be egy kutyus ebbe a házba.
— Miket nem beszélsz: éppen most jön kifelé a házból!
— Honnan jössz? Otthonról vagy a munkából?
— Egész nap nem voltam otthon. Ideje hazamennem.
4) Képes lapok
5) Take home message
### одноэтажный дом ’földszintes ház’
### двухэтажное здание ’egyemeletes épület’
### десятиэтажная башня ’kilencemeletes torony’
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése