Szóval kép? Rajta házak

A lakásgondokon sokat segítettek – bár a maximális komfortot nem biztosították – az egykori sztalinkák, hruscsovkák, brezsnyevkák. Az 1960-as években készült kép N. N. Volkov akvarellfestő munkája (Николай Николаевич Волков — представитель  акварельной живописи).


1) Сколько? Mennyi?
    Сколько человек на улице? 
    Сколько машин на улице?
    Сколько красных домов?
    Сколько этажей в красном здании?
 
2) Составьте вики о городе, изображённом на картине Волкова. Работайте по образцу.
    Állítson össze a minta szerint egy (kitalált adatú) wikit a képen lévő (oroszországi) városról! 


3) Что? Куда? Где? Откуда? Mi? Hová? Hol? Honnan?
Дом — дома ’házak’, в дом ’házba’, в доме ’házban’, из дома ’házból’; домой ’haza-’, дома ’itthon, otthon’, из дому ’itthonról, otthonról’
    — Micsoda házak! És mindenki mindenki itthon van. 
    — De ebben a házban nincs senki. Dehogynem: most ment be egy kutyus ebbe a házba.
    — Miket nem beszélsz: éppen most jön kifelé a házból!

    — Honnan jössz? Otthonról vagy a munkából?
    — Egész nap nem voltam otthon. Ideje hazamennem.

4) Képes lapok

5) Take home message
### одноэтажный дом ’földszintes ház’
##двухэтажное здание ’egyemeletes épület’
### десятиэтажная башня ’kilencemeletes torony’ 

◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

18 karikás

Ötvenéves a BAM

Diskurzusjelölő mint olyan