Szóval kép? Állatos tájkép
Erassi (Михаил Спиридонович Эрасси [1823–1898] — пейзажист) görög származású orosz festő, a későklasszicista A. G. Venyecianov tanítványa és unokaöccse (племянник Алексея Гавриловича Венецианова). Romantikus tájképein az orosz és a nyugat-európai vidék meghatározó motívumai keverednek.
(по тексту)
М. С. Эрасси «Пейзаж со стадом»
Михаил Эрасси считается одн[им ~ их] из самых типичных пейзажистов, т. е. представител[я ~ ем] русского пейзажа середин[а ~ ы] XIX века. Эрасси жил и работал в Женев[– ~ е], в Ницц[– ~ е], в Берлин[– ~ е].
«Пейзаж со стадом» относится к ранним его произведени[й ~ ям]. Может быть, что эта учебная работа копия с иностранн[ым ~ ого] оригинала.
Художник изобразил рассветный или закатный час[– ~ а]. На картине — небо с облак[ом ~ ами], деревенские дом[– ~ а], дерев[о ~ ья], песчаная дорога, в сюжет включены люди и животн[ое ~ ые] (коровы, овц[а ~ ы]).
По композиции и декоративности задушевный пейзаж очень близок картин[е ~ ам], которые Эрасси выполнит позднее.
Ключ: одним│представителем│середины│в Женеве│Ницце│Берлине│произведениям │с иностранного│час│с облаками│дома│деревья│животные│овцы│картинам
(1) Адриан ван де Вельде «Лесной пейзаж со стадом»
7) Képes lapok
8) На заметку
скот ’1. állat, barom, jószág, marha; 2. alávaló, bitang, marha (ember)’
Az első jelentésben csak egyes száma van (большой рогатый скот). Mindkét jelentésben helyettesíthető a скотина szóval.
Более привлекательными для собак были передачи про животных (кошки, скот, лошади). │ 27 января 2024 года православные верующие чтят память святой равноапостольной Нины. На Руси день святой Нины посвящали заботе о домашней скотине.
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről. És a 20. század második felétől már a mesterséges intelligencia is.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése