Ez olyan iskolás
Valamennyien őrzünk diákkorunkból – már-már a néphagyomány körébe tartozó – kliséket. Ezek az eredetileg viccesnek, néha talán csipkelődőnek szánt megjegyzések a gyakori használat során megkopnak, ezért kevésbé hatásosak, alkalmazásuk fantáziátlanságról árulkodik. Izgalmasabbak, emlékezetesebbek a tanári leleményről tanúskodó egyedi megoldások és az ún. aranyköpések.
Felejthetetlen általános iskolai igazgatóm évnyitós beszédéből egyetlen alkalommal sem maradt el a – kezdetben nevetve, később kuncogva, végül elnéző mosollyal fogadott – „most pedig köszöntöm az üresfejű elsősöket, másodikosokat…, nyolcadikosokat” formula. A fizika szó hallatán mindmáig hatodik osztályos fizikatanárom alakja bukkan fel, amint a gőzgépfejlesztő nevét „jamesvatt”-ként ismételgeti… Gimnáziumi magyartanárom – Homérosz-órán feltett – Melyik a világ legnagyobb hangszere?* kérdését (elmaradhatatlan hivatkozással Gyenizse Pál tanár úr nevére!) továbbörökítettem…
1) Запомните стандартные фразочки, чтобы их не употребить. Jegyezzük meg, hogy mi ne használjuk
(источник)
(1) Болел воспалением хитрости?
(2) В кабинете директора так шутить будешь?
(3) Вы не сдадите ЕГЭ.
(4) Вы — самый худший класс за 30 лет моей работы.
(5) Вы сели вместе, чтобы разговаривать?
(6) Двойку в журнал пока поставлю только карандашом.
(7) Если такой умный, встань на моё место и проведи урок, а я сяду на твоё место и буду хихикать.
(8) Завтра в школу с родителями.
(9) Звонок для учителя.
(10) Из-за тебя весь класс будет стоять до конца урока.
(11) Кто к доске? Лес рук.
(12) Оценку я вам поставлю на двоих.
(13) Раз такой умный, выходи и проведи урок вместо меня.
(14) Расскажи всем, вместе посмеёмся.
(15) Что, вот так, голову ты дома не забыла?
(16) Я сейчас выйду на минутку, сидите тихо, дверь открыта, я всё слышу.
Реплики к ситуациям. Melyik számú tanári reakció illik a következő szituációkhoz? Hogyan hangzik magyarul a tanári mondat?
____ (a) A címzett a feledékeny diák.
____ (b) A csíny elkövetőjét az igazgatói iroda várja.
____ (c) A tanár arra kéri a diákot, ossza meg a többiekkel is a kacarászás tárgyát.
____ (d) A tanár szerepcserét javasol.
____ (e) A tanár óra közben kimegy, de figyelmezteti a diákokat, hogy nyitva az ajtó…
____ (f) A tanár „vallomást tesz” az osztály felkészültségéről.
____ (g) Ez lesz a következménye annak, ha így (nem) tanulnak a diákok.
____ (h) Kísérlet arra, hogy a kicsöngetést követően is maradjanak a diákok a helyükön.
____ (i) Kollektív büntetés egy diák rosszalkodása miatt.
____ (j) Lehetőség az egyes javítására.
____ (k) Nagy valószínűséggel hamis az orvosi igazolás.
____ (l) Senki nem akar a táblához menni.
Ключ: 15a; 2b; 14c; 7, 13d; 16e; 4f; 3g; 9h; 10i; 6j; 1k; 11l
Ключ: 1а; 4б; 3в; 2г; 5д
3) Коронные фразы учителей. Tanárok mondták; magyarul is?
Заткни словесный фонтан.
Непоооонял??? [с очень и очень удивленной интонацией]
Придёшь домой и скажешь: «Мама, я обед сегодня не заслужил».
Хватит работать языком! Пора поработать руками!
4) Какие коронные фразы ваших учителей вам запомнились? És Önök milyen tanári mondatokat őriznek?
5) Visszatekintő
6) Take home message
### избитая фраза
### коронная фраза
### ключевая фраза
* a trójai cselló
Megjegyzések
Megjegyzés küldése