Lapozgató
Az ötletet a képen lévő – még a múlt század végén kiadott – „lapozgató” könyvecske adta, amely nem más, mint a ki – kivel – mikor – mit – hol… kérdésekre adott válaszolós játék változata. Ezt a jókedvre derítő nyelvi játékot mi magunk is elkészíthetjük– akár az anyanyelvünkön, akár az éppen használt idegen nyelven. Így számos nyelvtani, lexikai… témát dolgozhatunk fel, a kombinációs lehetőségek eredményeként változatos szöveg (mondat) segítségével – szórakoztató módon, könnyedén.
Nem kell hozzá más, mint egy műanyag spirállal – a kép szerint – összefűzött lapgyűjtemény. De megteszi az is, ha egy füzet lapjait vízszintesen felvagdossuk; bár a spirálos megoldás praktikusabb, mert a gyűjtemény celláiban lévő szóalakok így bármikor cserélhetők és bővíthetők (majdnem úgy, mint az Excel-táblázatban).
1) Игра в слова. Játék a szavakkal
A lapozgatót többféleképpen alkalmazhatjuk. Néhány – kipróbált – orosz nyelvi példát ajánlok.
Készíthetünk olyan lapozót, amelyre az összes szóalakokat mi írjuk fel; de olyat is, amelyen bizonyos mondatrészeket a nyelvi játékban (tanulásban) részt vevőknek kell pótolniuk. Arra ügyeljünk, hogy a mondatfelépítés egy-egy téma kapcsán mindig azonos legyen.
Az ún. olvasós feladatoknál a résztvevők tetszőlegesen válogathatnak a lapok közül. Viszont az ún. kitöltős feladatoknál ne ismerjék meg a korábbi bejegyzéseket (vagyis csak a saját oldalukon dolgozzanak, hogy megmaradjon a lapozgatáskor a meglepetés). Az (ön)ellenőrzésről se feledkezzünk meg.
(1) Vízszintesen négybe vágott lapokkal
(A) A ki/mi – milyen – mit – csinál típusú mondatokkal könnyedén lehet megismerni, gyakorolni számos „nyelvtani mumust”.
A következő mintamondatok – lapozgatással – alapvetően a nőnemű jelzős szerkezetek tárgyesetének a rögzítését segítik.
első sor: Крокодил / Обезьяна, Слон, Кошка, Дед Мороз, Капитан...
második sor: видит / любит, встречает, считает, рисует, поёт...
harmadik sor: зелёную / скромную, весёлую, среднюю, бедную, классную...
negyedik sor: линейку. / площадь. дыню. букву. песню. кровать...
Változatok (vagy cserelappal, vagy a meglévő szóalak áthúzásával).
(a) Folytassák a sort az első lapon lévő minta szerint, minél fantáziadúsabb példákkal!
(b) Írjanak az igés lapokra egy-egy tárgyesettel járó, egyes szám harmadik személyű, jelen v. egyszerű jövő idejű igét!
(c) Helyettesítsék a negyedik sor élettelent jelölő nőnemű főneveit élőt jelentőkkel!
(d) Dolgozzanak párban, a harmadik és negyedik sor kitöltésén! Legyen a jelzett szó hímnemű, élőt jelentő, egyes szám tárgyesetben lévő főnév! Válasszanak hozzá megfelelő alakú melléknevet!
(e) Dolgozzanak párban, a harmadik és negyedik sor kitöltésén! Alakítsák át az egyes számú jelzős szerkezetet többes számúvá!
(B) A ki/mi – milyen – mivel – mit csinál felépítésű mondatok az elöljárószó nélküli és a c elöljárós eszközhatározós eset megkülönböztetésére alkalmasak.
Minta:
Ваня (Кошка...) встретится (разговаривает...) с иностранными (застенчивыми...) студентами (тренерами...).
Változatok (vagy cserelappal, vagy a meglévő szóalak áthúzásával).
(a) Legyen az ige vonzata c nélküli eszközhatározós eset!
(b) Írjon a negyedik sorba többes szám eszközhatározós esetben álló, élettelent jelölő főnevet!
(2) Vízszintesen 4 + x-be vágott lapokkal
Az idő- és helyhatározó kifejezésének és mondatbeli helyének gyakorlásakor célszerű elővenni a mikor – hol… kezdetű lapozgatót. Az (1) gyűjtemény, újabb lapsorral/lapsorokkal kiegészítve, itt is felhasználható.
Kiinduló mondatszerkezet:
Сегодня (Утром...) в Сегеде (на печи..) идёт (сидит..) американский (мрачный...) фильм (кот...).
Változatok (vagy cserelappal, vagy a meglévő szóalak áthúzásával).
(a) Utaljon az időhatározó az órára és napszakra (napra és napszakra, hónapra, évre, évszakra és évre…)!
(b) Legyen a helyhatározó szerkezete: на + elöljárós eset!
(c) Írják le betűvel a számmal megadott időhatározókat!
(d) Dolgozzanak párban (csoportban)! Alkossanak olyan szöveget, amelyben minél több „lapozgatós” mondat szerepel!
(3) Vízszintesen 4 ‒ x-be vágott lapokkal
A kinek – ki/mi – tetszik lapozgatót elsősorban gyerekekkel vagy kezdő nyelvhasználókkal érdemes játszani. Elkészíthetjük többféleképpen: a főneves sorok összes elemét mi adjuk meg (a нравится változatlan marad); megkérhetjük a résztvevőket, hogy mintakövetéssel töltsék ki a lapokat; a főnévi szavakat képekkel, rajzokkal helyettesítjük (így lapozáskor a résztvevőknek kell megtalálniuk a szó jelentését).
Minta:
Бабуле (жирафу, вам...) нравится видос (валентинка, сердце...).
Változatok (vagy cserelappal, vagy a meglévő szóalak áthúzásával).
(a) Rajzoljon az első/harmadik sorozat lapjára egy odaillő szót!
(b) Írjon a harmadik sor lapjára egy a-val (…) kezdődő, egyes számú főnevet.
(c) Legyen a harmadik sor lapjain lágyjelre végződő főnév!
(d) Kerüljön az első sorozatba foglalkozásnév!
És egy alapvető szolgálati közlemény: a résztvevők által kiegészített/összeállított gyűjteményt mindig lapozgaztassuk át, többször is, hogy minél teljesebben megvalósuljon az exempla docent, vagyis a példák tanítanak szállóigében foglalt elv.
2) Visszatekintő
3) Take home message
### лист
### листать
### перевёртывать страницы
Megjegyzések
Megjegyzés küldése