Szóval kép? Jermolajev-litográfia
A jelzőhasználat mint szövegeszköz rendkívül népszerű – már-már előírás – volt az impresszionizmus és a szocialista realizmus idején. Azonban míg az impresszionista író számára a jelző(s szerkezet) halmozása a látható, hallható, ízlelhető, tapintható valóságmozzanat minél teljesebb megjelenítésének a kelléke, addig a szocreál író ritualizált nyelvében a jelzővel dúsított szöveg az ideális társadalomba vetett hit nyomatékosítására szolgál.
Ez Csohány Gabriella költőnő – mosolyra fakasztó – jelzős versfaragványa (az 1950-es évekből):
és a bányász testvére a vájárnak,
aki villanyfúrójával indul a harcba a szén csillogó fekete falai ellen,
hogy a kicsike falusi házakban
a fény kibontsa éltető sugarát.
Miként ez is:
Nézem a nép masírozó seregét,
Számba veszem a legények elejét.
Viszont miért ne fordíthatnánk a nyelvtanulás javára a jelzőhasználatot?
Б.Н. Ермолаев «К отцу» (1960)
автолитография цветная
автолитография цветная
1) Определения. Jelzővel több (de egyáltalán nem biztos, hogy jobb)
(1) Illessze a kiemelt szóalak elé a megfelelő jelzőt!
народный │ оригинальную декоративно-пластическую │ Первые │ редким │ цветной │ экспериментальной литографской
Борис Николаевич Ермолаев (1903‒1982) — _______________ художник. _______________ его опыты в живописи отмечены _______________ чувством монументальности формы. В _______________ _______________ мастерской создал собственную _______________ _______________ систему работы в _______________ литографии.
Ключ: народный │ Первые │ редким │ экспериментальной литографской │ оригинальную декоративно-пластическую │ цветной
(2) Illesszen a kiemelt szóalak elé vagy után (legalább egy) jelzőt!
Az orosz nyelvben gyakori a határozóval kifejezett jelző is (леди в фиолетовом ’lila ruhás hölgy’, мужчина с бородой ’szakállas férfi’…).
Литография Ермолаева
В _______________ эстампе «К отцу» (1962)
_______________ деревня с _______________ небом, _______________ дорогой, _______________ полем
и три _______________ фигуры.
_______________ деревня с _______________ небом, _______________ дорогой, _______________ полем
и три _______________ фигуры.
На _______________ плане _______________ отец-тракторист пашет _______________ землю.
Он в _______________ куртке работет на _______________ тракторе.
Он в _______________ куртке работет на _______________ тракторе.
На _______________ плане _______________ мать и её _______________ дочка. _______________ мать держит _______________ дочку за _______________ руку. У них в _______________ руках _______________ узелки с _______________ обедом.
_______________ мать с _______________ дочкой одеты в одежду одного цвета. На _______________ матери _______________ платок, _______________ кофта, _______________ юбка с _______________ фартуком, _______________ сапоги.
_______________ дочка в _______________ сапогах, в _______________ сарафане, _______________ фартуке, _______________ блузке, на _______________ голове у неё _______________ косынка.
_______________ дочка в _______________ сапогах, в _______________ сарафане, _______________ фартуке, _______________ блузке, на _______________ голове у неё _______________ косынка.
Обратите внимание на то, как _______________ девочка тянется к _______________ матери,
как её держит _______________ мать,
как возникают _______________ символы _______________ вещей,
каково соотношение _______________ земли и неба,
как художник изображает _______________ позы и _______________ пространство.
как её держит _______________ мать,
как возникают _______________ символы _______________ вещей,
каково соотношение _______________ земли и неба,
как художник изображает _______________ позы и _______________ пространство.
2) Képes lapok
3) Take home message
### литография ’kőnyomat’
### эстамп ’nyomat’
### плоская печать ’síknyomtatás’
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése