Szóval kép? Egy plakát
Idén (2023-ban) százéves ez a plakát.
A közmondás úgy tartja, hogy jó bornak nem kell cégér, viszont a tapasztalat ezt megcáfolja. Reklám nélkül ugyanis még a legminőségibb termék is semmissé lesz. Tehát a jó bornak – így a kenyérnek – is kell a cégér.
А. М. Родченко — В. В. Маяковский «Реклама „Моссельпрома“» 1923
A plakáton – a mai helyesírás szerint – van egy elírás: a finomlisztből készült kenyér сеяный (azaz ’átszitált lisztből való’),
a сеянный jelentése pedig ’az, amit elvetettek’.
a сеянный jelentése pedig ’az, amit elvetettek’.
1) По плакату. A plakát alapján
Трудящиеся,
не страшны дороговизна и НЭП,
Покупайте дешёвый хлеб!
Во всех магазинах и киосках
Моссельпрома
В двух шагах от любого дома!
Какова скидка на хлеб? Mekkora árengedmény van a kenyérre?
c pontosan 15%
c akár 15% is
c legalább 15%
Какой хлеб можно купить со скидкой? Melyik kenyeret kínálják kedvezményes áron?
c чёрный ржаной хлеб fekete rozskenyér
c цельнозерновой хлеб teljes kiőrlésű kenyér
c ситный хлеб fehér kenyér
c сеяный хлеб finomlisztből készült kenyér
c отрубной хлеб korpás kenyér
c овсяный хлеб zabkenyér
c мультизерновой хлеб magvas kenyér
c лаваш (лепёшка) lepénykenyér
c кукурузный хлеб kukoricakenyér
c булка cipó
c гречишный хлеб hajdinás kenyér
2) Реклам-конструктор. Reklámtervező
(материал подготовлен на основе открытых источников)
Az 1920-as évek elején – ez a NEP időszaka (НЭП ~ нэп — новая экономическая политика с 1921 по 1924 гг.) – Majakovszkij mint szövegíró (копирайтер Владимир Маяковский искал клиентов, писал слоганы в стихах) és Alekszandr Rodcsenko mint dizájner (художник-дизайнер Александр Родченко делал плакаты) reklámügynökséget hozott létre (открыли совместное агентство «Реклам-конструктор»).
A vállalkozás igen sikeres volt, hiszen olyan partnereik voltak, mint az Állami Áruház (ГУМ — Государственный универсальный магазин) vagy a Moszkva élelmezéséért felelős tröszt (Моссельпром — Московское губернское объединение предприятий по переработке продуктов сельскохозяйственной промышленности). Ez utóbbinak nemcsak a reklámszövegeit, hanem a teljes arculatát is Majakovszkijék készítették el. A vállalat Нигде кроме как в Моссельпроме (sokféle helyesírással rögzített) ’sehol másutt, csak a Moszszeljpromban’ szlogenje szállóigévé vált (Majakovszkij ezért a szövegért mindössze három rubelt kapott; összehasonlításul: egy dollár 1923-ban 2,3 millió, 1924-ben 2,22 rubelt ért).
3) Слоганы в стихах. Majakovszkij-rigmusok (a majakovszkijos tördelést elhagytam)
(1) Ki a megszólított? Mi a reklámozott termék?
Остановись, уличное течение!
Помните: в Моссельпроме лучшее печенье.
(2) Mennyivel olcsóbb az étolaj, mint a vaj?
Столовое масло!
Внимание рабочих масс!
Втрое дешевле коровьего, питательнее прочих масл.
Нет нигде, кроме — как в Моссельпроме.
(3) Mi a makaróni orosz elnevezése?
Раз поешь этих макарон, —
и ты навсегда покорён.
Этого чуда нет нигде, кроме —
как в Моссельпроме.
(4) Milyen ízesítésű a 12-es számú csokoládé?
Не могу не признаться:
лучший шоколад
абрикосовский № 12.
Нет нигде, кроме —
как в Моссельпроме.
(5) Hol lehet a legízletesebb levestésztához jutni?
Где покупали-ели
самые вкусные
макароны
и вермишели?
Нигде, кроме —
как в Моссельпроме.
(6) Miért nem kellenek a szakácsnők?
Долой кухарок! Кухарок нет.
Я в Моссельпроме заказываю обед.
Убедись сам —
иди по этим адресам.
(7) Min segít az ételrendelés?
Я человек тихий и мирный —
не выношу жизни трактирной.
Как без прислуги поесть дома?
Закажи обед в магазинах Моссельпрома.
(8) Miképpen lehet ételt rendelni?
Только один телефонный звонок —
и ужин прибежит со всех ног.
(9) Mit old meg az étel-házhozszállítás?
Никому не нужно
готовить ужина.
Всё, что надо,
приносим на дом.
(10) Miért nincs többé csokiéhség?
Конец конфетной голодовке.
Дороговизны нет!
В Моссельпроме
скидка со всех конфет.
Где конфеты дешевле и лучше?
Убедись сам!
Беги по этим адресам.
4) Képes lapok
5) Take home message
### дороговизна ’drágaság, magas ár’
### дешёвый, дешевле ’olcsó/bb’
### в двух шагах от чего ’közel, két lépésre vmitől’
◙ ◙ ◙
A digitalizáció következtében (vagy eredményeként) gondolkodásmódbeli változás zajlik, hiszen nem csak – vagy nem elsősorban – hagyományos értelemben vett betűkkel, hanem leginkább képekkel szembesülünk. Ezért szorul Márai Sándor (1943-as Füves könyv-beli) „csak az ember olvas” klasszikus megállapítása immár kiegészítésre: csak az ember olvas nyomtatott könyvből és/vagy internetes felületről.
Ezt a technikai-technológiai lehetőséget azonban mindenképpen célszerű hasznunkra fordítani. Így is, mint e vasárnaponként jelentkező, képzőművészeti alkotásokra épülő bejegyzéssorozatban. A képhez illesztett feladatok, kérdések a különböző szövegszintek (szavak, szókapcsolatok, mondatok, bekezdések, szövegegész) megértését segítik.
A meglévő háttértudásunk és a képi információk együttes alkalmazásával ugyanis megerősödik a szó szerinti, az értelmező, a bíráló, az alkotó szövegértésünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése